De F74 Hasselt-Pelt (richting Eindhoven), ook gekend als de Spoorlijn 18-fietssnelweg, heeft tussen Houthalen-Helchteren en Hamont-Achel meer dan 30 kruisingen met landbouwwegen en lokale wegen. Sinds januari pakt het provinciebestuur deze kruisingen aan, verspreid over 5 gemeenten (Peer, Pelt, Hamont-Achel, Hechtel-Eksel en Houthalen-Helchteren). Al deze conflictpunten krijgen een nieuwe, veilige invulling met een duidelijke situatie voor fietsers en gemotoriseerd verkeer. In Houthalen-Helchteren werden maar liefst 9 kruisingen heringericht!
De fietssnelweg F74 is een belangrijke as in het Limburgse fietssnelwegennetwerk. Vertrekkend in Hamont-Achel in het noorden slingert de fietssnelweg vervolgens door Pelt, Peer en Hechtel-Eksel om zo via Houthalen-Helchteren en Zonhoven in Hasselt aan te komen.
“De fietssnelweg kruist heel wat wegen, waaronder een paar gevaarlijke oversteekplaatsen. 33 kruispunten krijgen in overleg met de lokale besturen een betere inrichting, die enerzijds de veiligheid verhoogt en anderzijds de vlotte fietsbeweging optimaliseert. Denk maar aan plateaus of wegversmallingen die de veiligheid verhogen of een slimme lichtenregeling die ervoor zorgt dat de aankomende fietser altijd groen heeft,” legt gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts uit. “Hier in Houthalen-Helchteren komt de fietssnelwegfietser op 8 kruisingen in de voorrang. Bij 1 kruising was dat niet mogelijk door de nabijheid van een spoorovergang. Bij 4 kruisingen wordt het gemotoriseerd verkeer ook actief afgeremd door een verhoogd plateau, een wegversmalling, een combinatie van beide of een slimme lichtenregeling. 4 kruisingen krijgen ook een breder fietspad of oversteek voor de fietser. Wegmarkeringen en een rode afwerkingslaag verduidelijken de nieuwe inrichting. Ook oranje waarschuwingsborden wijzen de weggebruikers op de gewijzigde verkeerssituatie.”
De herinrichting van deze kruispunten van de fietssnelweg F74 in Houthalen-Helchteren is een stap vooruit naar veiliger en efficiënter fietsverkeer in Limburg. Dit project benadrukt de jarenlange inzet om het fietsnetwerk te versterken en te beveiligen en tegelijkertijd duurzame mobiliteit te bevorderen, in samenwerking met de lokale besturen. Bovendien worden kruisingen van deze fietssnelweg met gewestwegen op termijn nog aangepast op initiatief van het Agentschap Wegen en Verkeer.
“Met de herinrichtingen hopen we niet alleen het comfort en de veiligheid van de fietser te verbeteren, maar ook het fietsgebruik te stimuleren. In Houthalen-Helchteren weten we maar al te goed dat de autowegen verzadigd zijn en dat er verbetering mogelijk is naar fietsgebruik. Nog te vaak grijpen we naar de auto wanneer we de fiets kunnen nemen. Dankzij deze werken krijgt de fietser op een heleboel plaatsen voorrang op het autoverkeer. Dat is een duidelijk signaal,” vult burgemeester Alain Yzermans aan. “Fietsveiligheid is een topprioriteit voor onze gemeente. Deze herinrichting biedt een oplossing van een pijnpunt op deze verbindingsweg. Dit konden we realiseren met dank aan alle partners!”
In totaal bedraagt het kostenplaatje 3,4 miljoen euro voor het hele project, waarvan de provincie Limburg en de Vlaamse Overheid elk de helft betalen.
Gedeputeerde Bert Lambrechts opende in aanwezigheid van het stadsbestuur de volgende aangepaste kruispunten in Houthalen-Helchteren: Linzenstraat, Voorbroekstraat, Bungalowpark, Weg naar Spikkelspade, Loerstraat, Stationsstraat, Knooppunt fietssnelweg F74 en F75, Guldensporenlaan en Vijfeindestraat. In het najaar volgt nog de officiële opening van vier kruisingen in Hechtel-Eksel en 11 kruisingen in Pelt, het sluitstuk van deze opwaarderingswerken aan de fietssnelweg. De meeste kruisingen zijn intussen wel al befietsbaar.
Linzenstraat
Een aangepaste verkeersregeling brengt de fietssnelwegfietser in de voorrang. De fietssnelweg is breder en kreeg de nodige markering.
Voorbroekstraat
Het gemotoriseerd verkeer wordt actief afgeremd door een wegversmalling. De fietssnelweg heeft ter hoogte van de kruising een rode kleur gekregen en werd verbreed, helemaal tot aan de nieuwe fietsbrug.
Bungalowpark
De fietssnelweg heeft voorrang gekregen op het landbouwverkeer dat gebruikmaakt van deze route. De voorrang wordt aangegeven met duidelijke markeringen. De aanzet met kasseien voor het landbouwverkeer moet ervoor zorgen dat er weinig modderresten op de fietssnelweg terechtkomen.
Weg naar Spikkelspade
De Weg naar Spikkelspade kreeg een drempel die het gemotoriseerd verkeer zal afremmen. De fietssnelweg kreeg een rode afwerkingslaag en de nodige belijning om haar voorrang duidelijk te maken.
Loerstraat
De fietssnelweg heeft nu voorrang ten opzichte van de Loerstraat. Gemotoriseerd verkeer in de Loerstraat moet afremmen voor een wegversmalling en verhoogde inrichting ter hoogte van de fietssnelweg. De fietssnelweg kreeg een rode kleur en de nodige belijning om aan alle weggebruikers duidelijk te maken dat de fietser in de voorrang is.
Stationsstraat
Dit is de enige kruising waar de fietser geen voorrang heeft op het gemotoriseerd verkeer, door de nabijheid van een spoorovergang. De nieuwe oversteek geeft de fietser wel meer plaats om de rijweg te kruisen. Er kwamen ook nieuwe, veilige paaltjes met verlichting in. Met dwarse volle lijnen worden fietsers attent gemaakt op de oversteek uit de voorrang. Ook op de rijweg komt belijning om de oversteek voor het kruisend gemotoriseerd verkeer duidelijk te maken.
Knooppunt fietssnelweg F74 en F75
Ter hoogte van de Hoolvenstraat komen fietssnelwegen F74 en F75 samen. De extra belijning maakt de voorrangsregeling voor de fietsers onderling duidelijk. De F74-fietser heeft hier steeds voorrang.
Guldensporenlaan
De fietssnelwegfietser krijgt voorrang op het gemotoriseerde verkeer via een innovatieve lichtenregeling die zorgt voor een vlotte en veilige oversteek. De fietsers krijgen steeds groen licht en kunnen vlot en veilig oversteken zonder wachttijd doordat detectielussen in de fietssnelweg de lichtenregeling aansturen. Het gemotoriseerd verkeer op de Guldensporenlaan krijgt op haar beurt dan een rood licht om de fietsers veilig te laten kruisen.
Vijfeindestraat
Ter hoogte van de Vijfeindestraat en de Kraanbergstraat werd de fietssnelweg verbreed en de bijkomende markering maakt duidelijk dat de fietssnelweg in de voorrang is ten opzichte van de twee zijstraten. Beide zijstraten blijven afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.