Het Limburgse toerisme was de vorige beleidsperiode één van de drijvende krachten achter de economische groei. De voorbije 6 jaar nam het toerisme met bijna 30% toe. En 1 op de 10 jobs situeert zich vandaag in de vrijetijdseconomie.
Door sterk in te zetten op de versterking van het toeristisch product en het aanbod is Limburg uitgegroeid tot een internationaal toeristisch topproduct.
Gestimuleerd door het succes van de voorbije jaren, gaan we ambitieus voor meer én beter toerisme. Want toerisme is geen doel, maar een middel om heel Limburg te laten floreren. We gaan voor een toerisme dat gasten aantrekt vanuit de Limburgse authenticiteit, dat groeikansen biedt aan ondernemers en meer levenskwaliteit voor de Limburgers. Dat doen we samen met Visit Limburg.
De strategische versterking van de toeristische waardenketen en het stimuleren van het toeristisch ondernemerschap in Limburg staan voorop.
De cel Vrijetijdseconomie van de directie Ondernemen focust vooral op de versterking van het ondernemerschap en de productontwikkeling in de vrijetijdseconomie.
Daarnaast waakt de dienst over de kwaliteit maar ook over het beheer en het onderhoud van het toeristisch fietsroutenetwerk in Limburg.