Vrijetijdseconomie

Het Limburgse toerisme is één van de drijvende krachten achter de economische groei. De voorbije 6 jaar nam het toerisme met bijna 30 % toe,  1 op de 10 jobs situeert zich vandaag in de vrijetijdseconomie.
Door sterk in te zetten op de versterking van het toeristisch product en het aanbod, is Limburg uitgegroeid tot een internationaal toeristisch topproduct.

Gestimuleerd door het succes van de voorbije jaren, gaan we ambitieus voor meer én beter toerisme. Want toerisme is geen doel, maar een middel om heel Limburg te laten floreren. We gaan voor een toerisme dat gasten aantrekt vanuit de Limburgse authenticiteit, dat groeikansen biedt aan ondernemers en meer levenskwaliteit voor de Limburgers. Dat doen we samen met Visit Limburg.
De strategische versterking van de toeristische waardenketen en het stimuleren van het toeristisch ondernemerschap in Limburg staan voorop.

Het provinciebestuur focust vooral op de versterking van het ondernemerschap en de productontwikkeling in de vrijetijdseconomie.
Daarnaast waakt de dienst over de kwaliteit, maar ook over het beheer en het onderhoud van het toeristisch fietsroutenetwerk in Limburg.

Toeristisch ondernemerschap

De Limburgse vrijetijdseconomie heeft nog veel groeipotentieel. Dit potentieel zal zich niet automatisch omzetten in ondernemerschap en nieuwe jobs. Nieuwe tendensen en consumentenverwachtingen vergen dat toeristische ondernemers hier snel en flexibele  schakelen. De provincie Limburg wil hen samen met Visit Limburg hier in ondersteunen met een uitgebreid en innovatief ondernemersprogramma.

De provincie Limburg reserveerde maar liefst 20 miljoen euro  voor het begeleiden, coachen, inspireren en ondersteunen van toeristische ondernemers.

Toeristisch fietsroutenetwerk

In 2025 blaast het toeristisch fietsroutenetwerk  30 kaarsjes uit. Met internationale awards en erkenning voor de fietsbelevingsprojecten en door internationale media aangehaald als fietsvoorbeeld. Zelfs het World Economic Forum zette de Limburgse fietsbelevingen in de kijker.

  • Fietsen door het Water (in Bokrijk)
  • Fietsen door de Bomen (in het Nationaal Park Bosland)
  • Fietsen door de Heide (in het Nationaal Park Hoge Kempen)
  • Fietsen onder de Grond (in het Mergelland)
  • Fietsen tussen de Mijnterrils (in het Nationaal Park Hoge Kempen)

Dat leiderschap willen we koesteren, behouden en internationaal versterken door het bestaande netwerk te verbeteren en interessante, betekenisvolle belevingen toe te voegen. Projecten zoals “het Kolenspoor” en “het Fruitspoor” moeten nieuwe parels aan onze fietskroon worden.

Niet meer, maar betere kilometers

Met 2.000 kilometer bewegwijzerde toeristische fietspaden snijden we nieuwe, interessante toeristische sites of routes aan die   een unieke ervaring op dat netwerk moeten garanderen. Onze prioriteit blijft om het netwerk dat we vandaag al hebben, te verbeteren.

Dit doen we door een premiumaanbod te ontwikkelen, dat de sterkste belevingen en de mooiste routes bundelt. Dat premiumaanbod bestaat uit routes met een sterke beeldvorming die fungeren als centrale betekenisroutes, van waaruit we de link maken met onze natuurgebieden, knooppunten, prikkelend ondernemerschap, stedelijke troeven of charmante dorpjes. Op deze routes gaan we voor topbeleving door de meest waardevolle kilometers te verbinden.

We brengen daarvoor de interessantste kilometers in kaart en bekijken met de gemeenten waar er actie nodig is om de fietskwaliteit te verbeteren. Dergelijke opdrachten zijn te groot voor elke gemeente afzonderlijk en te ver weg van Vlaanderen. Het is net op dat intermediaire niveau dat de provincie waardevol is. 

Verwante subsidies

Kleinschalige logies en fietscafés - bedrijfsgerichte acties versterking exploitatie

Leisurefonds - investeringssubsidie

Toeristisch fietsroutenetwerk - belevingsprojecten

Toeristische logies - investeringsprojecten beleving