Maand van de Markt zet Limburgse markten in de kijker
Ontdek de charme en maak kans op mooie prijzen
In april vieren we de Maand van de Markt. De provincie Limburg en de lokale besturen zetten samen met VLAIO dan opnieuw de markten in de kijker. Met maar liefst 39 deelnemende markten is deze campagne een uitgelezen kans om de unieke sfeer en voordelen van een marktbezoek te ontdekken én de lokale economie een duwtje in de rug te geven.
Een markt is meer dan een plek om boodschappen te doen. Hier ervaar je de charme van versheid, ambacht en persoonlijk contact. Het is een ontmoetingsplek waar handelaars hun passie delen met klanten. Met de 'Maand van de Markt' zetten we onze marktkramers in de spotlights en moedigen we iedereen aan om de marktbeleving opnieuw te ontdekken.
Een vaste waarde met toekomst
Markten zijn al zo oud als de straat maar heeft vandaag nog steeds een grote aantrekkingskracht. In Limburg vinden er wekelijks 46 openbare markten plaats, verspreid over 29 van de 38 steden en gemeenten. Wat de markt zo bijzonder maakt, is de beleving: de geur van versgebakken brood, de kleurrijke kraampjes en de hartelijke gesprekken met de verkopers. Hier proef je niet alleen de producten, maar ook de sfeer van het moment.
“Dat komt voor een groot stuk doordat marktkramers echte vakspecialisten zijn. Ze kennen hun producten door en door, geven advies op maat en bouwen een vertrouwensband op met hun klanten,” benadrukt gedeputeerde Tom Vandeput. “In een tijd waarin grote ketens en e-commerce de overhand nemen, blijft de markt een warme en authentieke plek waar service en kwaliteit vooropstaan. Bovendien bieden markten vaak ambachtelijke en unieke producten die je niet zomaar in elke winkel vindt, wat hen tot een belangrijke aanvulling voor de traditionele retail maakt.”
Denk daarbij aan voeding, maar ook aan handgemaakte sieraden, decoratie en kleding. Door lagere vaste kosten kunnen ze vaak scherpere prijzen hanteren dan winkels. Bovendien kunnen marktkramers snel inspelen op de wisselende vraag. Dit houdt markten interessant en geeft een reden om steeds terug te komen.
Motor voor onze handelscentra
Op marktdagen is het zichtbaar drukker in de straten, wat zorgt voor meer dynamiek en meer bezoekers in winkels en horecazaken. Dit versterkt niet alleen de lokale handel, maar maakt stads- en dorpscentra aantrekkelijker en levendiger.
“Handelskernen bruisend en aantrekkelijk houden is vandaag een hele uitdaging,” stelt gedeputeerde Vandeput. “Markten hebben de kracht om mensen samen te brengen en het lokale winkelgebeuren te versterken. Daarom blijft het essentieel om hen te ondersteunen en te promoten.”
Als provincie zetten we hier actief op in door steden en gemeenten te begeleiden bij het ontwikkelen en uitvoeren van een toekomstgerichte visie voor hun handelskernen. Ruimte geven aan markten is daarin een logische en noodzakelijke keuze, omdat ze bijdragen aan een sterke en levendige lokale economie.
Bovendien bieden markten werkgelegenheid, niet alleen voor de marktkramers zelf, maar ook voor producenten, leveranciers en lokale boeren die hun producten rechtstreeks aan de consument brengen. Dit onderstreept hun brede economische en maatschappelijke waarde.”
Sector verandert maar blijft relevant
Hoewel het aantal marktkramers in Limburg de afgelopen tien jaar met 4,8 % is afgenomen, laten de cijfers ook een opvallende groei zien. De sector van voedingswaren & genotsmiddelen groeide in die periode bijna met een kwart (23,5 %), wat aantoont dat consumenten bewust kiezen voor kwaliteit, versheid en lokale producten. Ook de focus op korte keten, gezondheid en duurzaamheid deed de branche groeien.
In het segment "textiel, kleding en schoeisel" (-23,5 %) en "andere artikelen" (-17,8 %), zien we dan weer een opvallende daling. Door de druk van online webshops en goedkope ketenwinkels en discounters neemt de vraag naar deze producten op de markt af en wordt de rendabiliteit van deze kraampjes kleiner.
Deze verschuivingen maken dat kramen met voedings- en genotsmiddelen in 2024 bijna de helft (45,8 %) van de straathandel uitmaken. “De marktsector bewijst hiermee hoe veerkrachtig en flexibel ze is,” zegt gedeputeerde Tom Vandeput. “Door in te spelen op nieuwe trends en consumentengewoonten, blijven markten aantrekkelijk en behouden ze hun plaats in het winkellandschap.”
April: dé maand om de markt te beleven
April wordt een maand om stil te staan bij alle bijzondere troeven en het prachtige ondernemerschap dat aan de basis daarvan ligt te erkennen en te vieren. Dat doet Limburg samen met de andere Vlaamse provincies tijdens de Maand van de Markt.
Samen met de Vlaamse steden en gemeenten, de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel en met steun van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) zetten zij hun schouders onder dit initiatief. In totaal nemen 196 gemeenten en 320 markten deel aan de campagne.
Samen zorgen ze de komende weken voor extra animatie, proeverijen en maak je bij elke aankoop kans op mooie prijzen. Zo wordt een marktbezoek nog specialer.
Zet het in je agenda, kom in april langs op één van de deelnemende markten en ontdek wat jouw lokale markt te bieden heeft! Laat je verrassen door het bijzondere aanbod, de gezelligheid en het sterke vakmanschap.