Waarom dit reglement?
De biodiversiteit staat voor de rijkdom aan planten en dieren. Die rijkdom is afhankelijk van de kwantiteit en de kwaliteit van de biotopen waarin ze leven. Bepaalde planten en dieren zijn belangrijke indicatoren voor de toestand van het leefmilieu en de kwaliteit van onze natuur.
De biodiversiteit gaat in Limburg, zoals in de rest van de wereld, achteruit. De provincie Limburg neemt daarom de taak op zich om te zorgen voor de Limburgse soorten, de planten en dieren die in de rest van Vlaanderen niet, of in veel mindere mate, voorkomen. Ze maken een belangrijk deel uit van de Limburgse identiteit. De provincie stelt jaarlijks een budget ter beschikking voor het afsluiten van "ondersteuningsovereenkomsten" om de biotopen van bedreigde planten- en diersoorten in het landelijke gebied te beschermen.
Voor wie is dit reglement bestemd?
De ondersteuningsovereenkomsten worden afgesloten met de beheerders van onroerend goed in Limburg waarop bedreigde en uitzonderlijke soorten leven. Onder beheerders verstaan we de grondgebruikers, en in de meeste gevallen zijn dat landbouwers.
Om in aanmerking te komen voor deze subsidie, moeten de beheerders een ondersteuningsovereenkomst afsluiten en de daarin opgenomen resultaatsverbintenis aanvaarden. In de overeenkomst worden de specifieke maatregelen - in functie van de soort - en de duur van de overeenkomst vastgelegd (maximum drie jaar).
Beheerders die reeds een beheerovereenkomst afsloten met het Vlaamse Gewest, komen niet in aanmerking voor deze subsidie.
Hoe dien ik een dossier in?
Voor het sluiten van een ondersteuningsovereenkomst moet een aanvraag worden ingediend door middel van een vastgesteld formulier (zie bijlagen). Dit aanvraagformulier moet worden ingevuld, in samenspraak met de opvolger. Dit is een persoon die door de provincie belast werd met de advisering omtrent specifieke maatregelen voor de bescherming van soorten.
De opvolger bespreekt met de beheerder de aard van de specifieke maatregelen en de duur van de overeenkomst. Het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier wordt door de opvolger aan de administratie bezorgd, uiterlijk op 31 augustus van het lopende jaar.
Voor een bezoek van de opvolger maak je best een afspraak op onderstaand adres.