De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
Kolenspoor

Visie en strategie

Laatst aangepast dinsdag, 31 januari 2023, 11.25 u.

In december 2020 kocht de provincie Limburg het oostelijke gedeelte van het Kolenspoor over van NMBS. Een strategische zet om ter vermijden dat het Kolenspoorgebied versnipperd zou geraken en de totaalvisie niet meer gerealiseerd kon worden. In 2021 werd het consortium The New Drive – APPM – Goudappel – Buur aangesteld om de coördinatie van de uitvoeringsfase op te nemen.

De provincie Limburg zet in op drie prioriteiten.

1 Aanleg van een innovatieve en duurzame fietssnelweg als verbindende ruggengraat

De startnota maakten we al op tijdens de visieontwikkeling. In 2022 werd als eerste de missing link Genk-As aangepakt. De projectnota hiervan werd afgerond en de omgevingsvergunning is in aanvraag. Deze missing link zou in 2024 befietsbaar moeten zijn. De projectnota’s voor de deelsegmenten Genk-Houthalen-Helcheren en Houthalen-Helchteren-Leopoldsburg zijn volop in opmaak (2022) en de nota’s voor As-Maaseik en As-Maasmechelen starten op in 2023.

Bijzondere aandacht gaat naar duurzaamheid en de fietssnelweg als proeftuin voor innovatieve toepassingen (bv. op het gebied van materialisatie, verlichting, energie, enz.). Er werd reeds een specifieke studie uitgevoerd  om te komen tot een optimale ecologische inpassing van de fietssnelweg en nu wordt een studie voor een beheerplan opgezet.

2 Branden van de regio via een Kolenspooridentiteit

Door een sterke marketing- en communicatiestrategie zal de Kolenspoorregio op de kaart gezet worden. Er komen architecturale elementen en signalisatie langsheen het Kolenspoor en op strategische locaties én het verhaal van de regio zal op een creatieve manier verteld worden. Het DNA van de regio kan zo uitgedragen worden langsheen het gehele spoor.

Deze identiteit kreeg intussen een invulling, waarvan het logo hieronder.

Kolenspoor - logo

3 Faciliteren van de samenwerking

Gemeenten en andere partners zijn vandaag volop bezig met het uitvoeren van onderdelen van de visie. Via een stuurgroep wordt de samenhang en afstemming tussen de verschillende projecten en partners geregisseerd en opgevolgd. Daarnaast wordt/werd de samenwerking tussen gemeenten bevorderd door de organisatie van een werkbezoek naar het Emscherpark, het opzetten van een Community of Practice rond renovaties van tuinwijken en dergelijke meer.


Schematische voorstelling van de uitvoeringsstrategie 2022-2024

Schematische voorstelling van de uitvoeringstrategie die hierboven werd uitgelegd

Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Fasering 2016-2020

Schematische voorstelling van de voorbije fases

Provincie Limburg is ook social