De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Voortraject

Laatst aangepast woensdag, 19 april 2023, 09.37 u.

Het voortraject bestaat uit inleidende oefeningen, twee activiteiten, een spel en een thuisopdracht. Jij kunt kiezen of je beide activiteiten met de leerlingen doet, of maar één. De PowerPoint-presentatie die de verschillende opdrachten en activiteiten behandelt en uitlegt aan de leerlingen kun je downloaden via "Voorbereiding".

Het is mogelijk het voortraject op te splitsen over verschillende dagen.

Inleidende oefeningen

De presentatie toont om beurt zes verschillende verkeersborden. Bij elk verkeersbord moeten de leerlingen de soort en de betekenis op het bord schrijven.
Doel: opfrissen van de soorten verkeersborden en de betekenis hiervan.
Dit onderdeel heeft een tijdsduur van 15-20 minuten afhankelijk van de kennis van de leerlingen.

Activiteiten

Activiteit 1: het stratenplan

Doel: oriëntatiegevoel, herkennen van verkeersborden op straat, verbeteren van de kennis van de leerlingen
Duur: ca. 45 minuten

  1. Druk een stratenplan van de nabije omgeving van de school af en duid de school hierop aan.
  2. Geef aan iedere leerling een stratenplan.
  3. Wandel rond met de leerlingen in de omgeving en laat ze ieder verkeersbord tekenen op het stratenplan, op de juiste plaats.
  4. Bespreek ieder verkeersbord: de soort en de betekenis.
  5. Herhaal de verkeersborden kort in de klas en stel vragen.
    • Hoe voelen zij zich in het verkeer?
    • Wat vinden zij moeilijk aan de verkeersborden en -regels?
    • Zo aantonen dat het kunnen toepassen van verkeersborden en -regels belangrijk is.
    • ...

Tip: vraag aan de gemachtigde opzichters of ouders om te helpen met deze wandeling.

Activiteit 2: het kruispunt

Doel: leren en begrijpen van de verkeersborden m.b.t. de voorrang en andere verkeersborden op een kruispunt
Duur: ca. 40 minuten

  1. Teken een kruispunt met krijt op de speelplaats, laat 4 leerlingen papieren verkeersborden vasthouden (wissel af bij iedere situatie).
    De leerlingen moeten steeds rechts van de tak van het kruispunt staan waar het verkeersbord voor geldt.
  2. Onder "Voorbereiding" staan vijf situaties die je kunt nabootsen, samen met de afdrukvoorbeelden van de benodigde verkeersborden.
  3. Laat de leerlingen vrij bewegen over het kruispunt, maar wel volgens de regels. Wanneer fouten worden gemaakt, bespreek dan met de leerlingen wat het verkeersbord betekent en hoe ze zich moeten gedragen.
  4. Na de vijf situaties: licht de trap toe aan de leerlingen (politie > verkeerslichten > verkeersborden > voorrang van rechts).

Welk verkeersbord ben ik?

Doel: het kennen van verkeersborden en deze kunnen raden op basis van vorm, kleur en figuur in het verkeersbord.
Duur: ca. 30 minuten

  1. Onder "Voorbereiding" staan 24 spelfiches die je kunt printen voor dit spel. Zijn er veel deelnemers/leerlingen, print ze twee keer en knip ze uit.
  2. Verdeel de klas in verschillende groepen.
  3. Plak op het hoofd van iedere leerling een verkeersbord.
  4. Laat de leerlingen in hun groep om de beurt vragen stellen aan elkaar.
    Let op dit mogen alleen ja- en neevragen zijn, zoals "Ben ik blauw?", "Ben ik driehoekig?", "Ben ik rond?", "Staat er een fiets op?", "Staat er een kruis op?", ...
  5. Uiteindelijk moeten de leerlingen raden welk soort verkeersbord zij zijn en wat de betekenis van het verkeersbord is.
  6. Als het spel snel afgelopen is, kun je de verkeersborden wisselen tussen de leerlingen en het opnieuw spelen.

Thuisopdracht

Eventueel kun je iedere leerling thuis een tekening laten maken over de verkeersborden en -regels. Op die manier zijn ze creatief bezig met de inhoud.

Provincie Limburg is ook social