In samenwerking met het Agentschap Ondernemen hebben de vijf Vlaamse provincies in 2013 een diepgaand koopstromenonderzoek laten uitvoeren.
De brede analyse en studie van de detailhandel in de 308 gemeenten levert actuele informatie en bruikbare resultaten op voor het provinciale en lokale beleid inzake detailhandel.
De resultaten van dit onderzoek hebben geleid tot een provinciale visie met 8 concrete aandachtspunten:
- Kernversterking is en blijft de eerste prioriteit in het provinciaal detailhandelsbeleid
- Groeien naar een integraal en geïntegreerd beleid van kernversterking
- Een effectief en efficiënt detailhandelsbeleid vraagt om een structurele sturing en samenwerking
- Het beleid dient in te zetten op een toegankelijk basisaanbod in buurten en kernen
- Versterking van de Limburgse koopattractie
- Voor het realiseren van nieuw aanbod is een selectief locatiebeleid essentieel
- Herstructurering en verdichting verdient de voorkeur boven het creëren van nieuwe concentraties detailhandel
- De steden en gemeenten hebben m.b.t. de structuur van handelsclusters en hun verzorgingsgebied een regisserende rol.
Op onze productenpagina vind je het provinciaal eindrapport, het bijlagen- en kaartenboek en de infographics voor de provincie Limburg.