Detailhandel

Met meer dan 16.500 handelspanden, 13.000 zelfstandigen en meer dan 28.000 loontrekkenden in de horeca en detailhandel, is de detailhandel een cruciale speler voor de Limburgse economie. Maar het belang gaat veel verder dan het puur economische.

De detailhandel bepaalt mee de aantrekkelijkheid van een stad, een gemeente. De aanwezigheid van goed draaiende winkels en horecazaken is voor de Limburgse centra van bijzonder belang.

Het aanwezige beleid op vlak van lokale economie en detailhandel speelt een doorslaggevende rol in de ontwikkeling van een stad, een gemeente. Daarom willen wij als provincie de Limburgse steden en gemeenten ondersteunen in hun ambitie om een succesvol detailhandelsbeleid mogelijk te maken.

Alle Limburgers hebben daar belang bij. De detailhandel is immers de economische tak bij uitstek die alle Limburgers raakt. Iedereen is tenslotte consument.

8 concrete aandachtspunten

  1. Kernversterking is en blijft de eerste prioriteit van het provinciale detailhandelsbeleid.
  2. Groeien naar een integraal en geïntegreerd beleid van kernversterking.
  3. Een effectief en efficiënt detailhandelsbeleid vraagt om een structurele sturing en samenwerking.
  4. Het beleid  moet inzetten op een toegankelijk basisaanbod in buurten en kernen.
  5. Versterking van de Limburgse koopattractie.
  6. Voor het realiseren van nieuw aanbod is een selectief locatiebeleid essentieel.
  7. Herstructurering en verdichting verdient de voorkeur boven het creëren van nieuwe concentraties detailhandel.
  8. De steden en gemeenten hebben m.b.t. de structuur van handelsclusters en hun verzorgingsgebied een regisserende rol.

Naar de kern

"Naar de Kern" startte als een initiatief van de afdeling Economie van de provincie Limburg en UNIZO Limburg, in samenwerking met het Advies- en Marktonderzoeksbureau ABM met de focus op Limburgse gemeenten met een kleinstedelijke uitstraling.
Het traject "Naar de Kern" zocht als het ware naar het DNA van de kern. Alle troeven van een gemeente worden vervat in een DNA, waarop commerciële invulling, ruimtelijke ordening en beleidsvisie van de kern worden geënt.

Voor het huidige traject “Naar de kern Compact” moeten de steden en gemeenten die potentieel in aanmerking komen voor deelname voldoen aan enkele voorwaarden:

  • minstens beschikken over uitrustingsgraad "matig uitgeruste andere steden en gemeenten", conform het onderzoek ‘Uitrustingsgraad van de Vlaamse gemeenten 2018 – Een typologie’". Deze studie meet de uitrustingsgraad van de Vlaamse gemeenten op acht gebieden: onderwijs, zorg, publieke en zakelijke dienstverlening, persoonlijke dienstverlening, horeca, detailhandel, cultuur en recreatie en sport.
    EN
  • minstens beschikken over een totale winkelvloeroppervlakte van 15.000 m².

In 7 stappen wordt er op een participatieve manier op zoek gegaan naar het unieke/onderscheidende in elke gemeente om zo rechtstreeks of onrechtstreeks handel, horeca, toerisme en beleving in de kern te versterken.