De bedoeling is meer duidelijkheid te krijgen omtrent problemen en verwachtingen waarmee leerlingen en/of ouders en scholen te maken krijgen. We gaan in dialoog, op zoek naar afstemming met de ouders, de leerling en de partners in de school. We kijken naar de interactie met de context en gaan op zoek naar wat positief loopt.
Tijdens dit traject stemt de CLB-medewerker in overleg met de leerling/ouders af over de noodzaak en de meerwaarde van specifiek diagnostisch onderzoek. Het CLB is bevoegd tot het stellen van diagnoses van leerstoornissen zoals dyslexie en dyscalculie en voor de aanvraag van ondersteuning. Zo nodig, maakt het CLB een gemotiveerd verslag op. Bij vermoeden van een ontwikkelingsstoornis (autisme, ADHD, …) wordt er steeds doorverwezen naar bevoegde instanties (kinderpsychiater, K-dienst, CGG’s, …). Het CLB maakt een doorverwijsbrief op, ondertekend door de CLB-arts en vervolledigd met een verslag.