Zoeken
Je bent een Limburger met een mobiliteitsbeperking en je zit met een vervoersvraag. Hoe pak je dat dan aan en hoe gaan de medewerkers van de Mobiliteitscentrale voor Aangepast Vervoer (MAV) Limburg daar mee om?
Je belt of mailt eenvoudigweg naar onze centrale en de medewerker gaat op zoek naar het meest passende antwoord op jouw vraag.
Openbaar vervoer
Als het bestaande openbaar vervoer een oplossing kan bieden, krijg je alle nodige informatie die jou in staat stelt om makkelijk en eenvoudig dit openbaar vervoer te gebruiken. De medewerker van de Mobiliteitscentrale kan jou ook in contact brengen met de juiste persoon bij De Lijn of de NMBS.
Minder Mobielen Centrale en Mutas
Kan het openbaar vervoer geen oplossing bieden, dan kun je misschien gebruikmaken van een lokale Minder Mobielen Centrale. Onze medewerker zal jou in contact brengen met de coördinator van de lokale Minder Mobielen Centrale die jouw rit kan organiseren. Gaat het om medisch vervoer, dan zal de medewerker jou doorverwijzen en in contact brengen met Mutas.
Gecompenseerd vervoer
Bieden zowel het openbaar vervoer als lokale alternatieven geen oplossingsmogelijkheid, dan stellen we je een taxirit voor via het systeem van Openbaar Aangepast Vervoer. Je betaalt slechts een deel van de vervoerskosten. Het andere deel wordt bijgepast door de Vlaamse overheid.
Goed om te weten
- Een rit via het systeem Openbaar Aangepast Vervoer biedt de gebruiker altijd recht op één kosteloze begeleider (niet-rolstoelgebruiker).
- Elke rit moet minstens twee volle werkdagen vooraf worden aangevraagd.
Neem contact op met MAV
Wanneer kan ik gebruik maken van aangepast vervoer?
Personen met een mobiliteitsbeperking kunnen met tal van vervoersvragen bij ons terecht. Een greep uit de mogelijkheden:
- Je bent rolstoelgebruiker en je wil op familiebezoek gaan
- Je bent slecht ter been, maar zou graag naar het shoppingcenter gaan
- Je wilt graag elke maandag naar het dienstencentrum bij jou in de wijk gaan
… maar je raakt er niet op eigen kracht.
Samen met jou bekijken de medewerkers welke oplossing de beste is voor jou.
Recht op financiële compensatie?
Ben je een rolstoelgebruiker, dan is de kans groot dat je recht hebt op een financiële compensatie voor je rit. Dit wordt per aanvraag bekeken. Wil je weten of je recht hebt op compensatie, neem dan contact op en we zoeken het samen uit.
Let wel, om gebruik te maken van de compensatie moet je wel je rit boeken via MAV Limburg. Je kunt niet zelf een rit boeken en dan compensatie aanvragen.
Hoeveel bedraagt de compensatie?
Voor een financieel overzicht op maat, richt je je best tot de medewerkers van Mobiliteitscentrale voor Aangepast Vervoer (MAV).
Hieronder geven we een globaal beeld, op voorwaarde dat je vervoersvraag aan enkele parameters voldoet.
Categorieën
Bij de toekenning van een compensatiebedrag worden een aantal regels gehanteerd:
- op basis van de snelste route
- enkel beladen kilometers
- minimumtarief is gelijk aan een rit van 5 km
- een compensatiebeperking tot ritten van maximaal 50 km
- een toeslag op zon- en feestdagen.
Kom je in aanmerking voor gecompenseerd vervoer, dan betaal je als gebruiker nog onderstaande zelf:
- je bent rolstoelgebruiker en je hebt recht op gecompenseerd vervoer. Als gebruiker betaal je per rit:
- instapgeld: 2,00 euro
- 0 tot 25 km: 0,80 euro per km (de Vlaamse overheid past 1,80 euro per km bij)
- 26 tot 50 km: 1,20 euro per km (de Vlaamse overheid past 0,90 euro per km bij)
- je bent geen rolstoelgebruiker, maar je hebt recht op gecompenseerd vervoer. Als gebruiker betaal je per rit:
- instapgeld: 2,00 euro
- 0 tot 25 km: 1,60 euro per km (de Vlaamse overheid past 0,80 euro per km bij)
- 26 tot 50 km: 1,90 euro per km (de Vlaamse overheid past 0,40 euro per km bij).
Ook voor ritten waarbij er twee of meer rolstoelgebruikers of niet-rolstoelgebruikers samen een rit ondernemen, zijn er vaste tarieven bepaald.