Partners
- provincie Limburg
- Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)
- Sweco (begeleidend studiebureau)
- Stad Hasselt
- ROEBBEN J. BV(aannemer Hoppinpunt Kiewit)
- Gemeente Houthalen-Helchteren
- Gemeente Pelt
- Martens Wegenbouw (aannemer Hoppinpunt Cuppensplein Houthalen en Neerpelt Station)
- Stad Peer
- BMS Groep (aannemer Hoppinpunt Peer Wijchmaal)
Huidige fase
In uitvoering
Achtergrond
Het Vlaams Parlement keurde op 3 april 2019 het decreet betreffende de basisbereikbaarheid goed. Met dat decreet wordt voor het openbaar vervoer overgestapt van het concept van basismobiliteit naar het concept van basisbereikbaarheid: van een aanbodgestuurd naar een vraaggestuurd openbaar vervoer. Met die hernieuwde mobiliteitsvisie zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer, afgestemd op ons fiets- en wegennetwerk.
Combimobiliteit, het combineren van verschillende vervoermiddelen, is de toekomst en de kern van de nieuwe mobiliteitsvisie. In de toekomst zullen we, vaker dan vandaag, meerdere vervoermiddelen combineren op ons traject. Combimobiliteit vertrekt vanuit het STOP-principe: we kiezen eerst voor Stappen, dan voor Trappen, vervolgens voor Openbaar vervoer en pas daarna voor de Personenwagen.
Overstappen van het ene op het andere vervoermiddel gebeurt aan een mobipunt of Hoppinpunt, een mobiliteitsknooppunt dat alle opties samenbrengt.
Met de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) startten de provincie Limburg en de gemeenten Hasselt, Houthalen-Helchteren, Peer en Pelt het project "mobipuntencluster noord-zuidas". Doel is om samen te zorgen voor de realisatie van 4 Hoppinpunten in de omgeving van deze belangrijke verkeersas voor Limburg.