De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te avigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...
Kinderopvang

A tot Z (Tips en tricks)

Kinderen leren spelenderwijs

Stimuleren en betrekken

Hoe kan je kinderen meer stimuleren en betrekken in de BKO?

  • Bied uit eigen initiatief diverse prikkels aan volgens de leeftijd en ontwikkeling van elk kind op cognitief, sociaal-emotioneel, motorisch, taal, creatief en verbeeldend vlak.
    Voorbeeld: vraag tijdens een vieruurtje aan een kleuter welk soort fruit hij aan het eten is. Laat kinderen tijdens een conflictsituatie zelf nadenken over de consequenties en mogelijke oplossingen…
  • Moedig kinderen aan tot initiatief volgens hun eigen ritme en invulling en help hen indien nodig.
    Voorbeeld: laat een kleuter zijn jas en schoenen zelf aandoen en vraag (indien nodig) of je hem mag helpen.
  • Leg nadruk op plezier, betrokkenheid en welbevinden van kinderen in plaats van op het resultaat.
    Voorbeeld: als een kind zijn knutselwerkje niet wilt verven maar liever wilt kliederen met verf, laat het kind dan begaan. Het is ook goed als een kind de hoed van zijn clowntje niet wilt inkleuren, het is tenslotte "zijn" kunstwerk.
  • Geef complimentjes aan de kinderen in de groep.
    Voorbeeld: "Amai, wie heeft jouw haar zo mooi gedaan?", "Jullie kunnen wel mooi schrijven hé." of "Wat heb jij een leuke kleur van vestje aan.", …
  • Nodig kinderen telkens opnieuw uit om deel te nemen én initiatief te nemen.
    Voorbeeld: een jongen vertelt dat hij kan breakdancen. Vraag of hij het wil tonen aan de groep, stimuleer hem om zijn talent te laten zien als hij dit wilt.