De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te avigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...
Kinderopvang

Bevraging 2016 - de cijfers

De cijfers

Feedback

Deelnemers

25 van de 38, dus 65 % van de opvangvoorzieningen hebben de bevraging ingevuld!
Het aanbod is voor alle deelnemers aan de bevraging voldoende divers.
  • Er wordt via een combinatie van het aanbod steeds een oplossing op korte termijn gevonden die aansluit bij de noden van de opvangvoorzieningen.

Pedagogisch coach

Van deze groep kreeg 92 % minstens één bezoek van de pedagogisch coach in 2016.
87 % gaf een 8 of meer op 10 voor meerwaarde van dit bezoek.
De input van de pedagogisch coach wordt door 92 % van de voorzieningen meteen toegepast.
  • Alle vragen of bedenkingen kunnen op tafel worden gelegd.
  • De inbreng en aanbreng van de coach is doelmatig, praktisch en positief.
De pedagogisch coach bleek voor iedereen makkelijk bereikbaar, zowel via e-mail als telefonisch.
  • De snelle antwoorden worden vaak op een persoonlijke manier en steeds op maat gegeven.
De begeleiding van de pedagogisch coach verbetert volgens alle voorzieningen de werking van hun opvang.
Dit wordt gezien als meerwaarde.
  • Er wordt geluisterd naar de behoeften van de opvang en hier wordt op een goede manier op ingespeeld met gerichte tips en materialen en vragen die de opvang kritisch doet nadenken over de eigen werking.
  • De coach is iemand die jou persoonlijk kent, waarop je steeds kan terugvallen en die de zaken vanop een afstand kan bekijken.

Lerend Netwerk

44 % woonde het Lerend Netwerk omtrent het pedagogisch raamwerk bij.
90 % van deze aanwezigen gaf een 8 of meer op 10 voor de meerwaarde.
De input van de andere opvangvoorzieningen maar vooral deze van de pedagogisch coach tijdens het Lerend Netwerk kon nadien in de opvang gebruikt worden.
  • Het raamwerk leek eerst heel moeilijk maar na het Lerend Netwerk was alles duidelijk en vanzelfsprekend.
  • Interessant om andere meningen en manieren van werken te horen.
  • Je houdt er leuke ideeën en nieuwe perspectieven aan over.
  • Praktijkervaringen uitwisselen blijft heel leerrijk.

Vormingsanalyse

28 % heeft een vormingsanalyse gedaan onder begeleiding van het LSK. Zij vonden dit allen zeer nuttig. Het traject wordt op maat vormgegeven en de feedback is individueel.
  • Je bent door de vormingsanalyse bewust bezig met je talenten en werkpunten waardoor de vormingen die je gaat volgen gerichter gekozen en leerzamer zijn.

Klimkrachttraject

32 % heeft een Klimkrachttraject gevolgd onder begeleiding van het LSK. 76 % gaf een 8 of meer op 10 op nuttigheid.
  • Er is veel tijd voor bespreking en uitwisseling en de deadlines blijken net het juiste duwtje in de rug om écht aan de slag te gaan.
  • Het is niet altijd makkelijk om het hele team te betrekken in het proces dat je als verantwoordelijke doormaakt.

Documenten en info

De documenten en info die de opvangvoorzieningen krijgen zijn voor de meesten duidelijk en nuttig.
Soms worden ze door de opvang “verwerkt naar een aangepaste versie op maat van hun werking”.
 

Doorverwijzing

84 % van de opvangvoorzieningen geven aan gericht doorverwezen te worden indien nodig.
Het overige percentage opvangvoorzieningen hebben hier nog geen ervaring mee.
  • Er werd o.a. doorverwezen naar boeken, nuttige adressen of websites, het Educatief Centrum en instanties die taalstimulering bevorderen.
  • Voor de procedures werd doorverwezen naar de ondersteuningsstructuur (Voorzet, ’t Opzet en Unizo).

Draagkrachtbegeleiding

Alle onthaalouders die de vragenlijst invulden, hebben een draagkrachtbepaling gedaan onder begeleiding van het LSK.
83 % zou de draagkrachtbepaling aanraden aan andere kinderbegeleiders.
  • Deze draagkrachtbepaling gaf de onthaalouders meer inzicht in het eigen functioneren en in de energiegevers en -nemers.
  • De ene onthaalouder werd door de bepaling zekerder in haar job, een ander kreeg nuttige tips waarmee ze meteen aan de slag ging.

Voortbestaan pedagogische ondersteuning

96 % van de deelnemers aan de bevraging vindt dat de pedagogische ondersteuning voor de zelfstandige opvanginitiatieven moet voorbestaan. Redenen hiervoor zijn:
  • De mensen van het Steunpunt zijn ervaren mensen die het klimaat van de opvangvoorzieningen onderhouden en verbeteren.
  • Door hun analyses krijgen wij de bijscholingen die voor onze opvang nodig zijn.
  • Wij kunnen niet meer zonder!
  • Uitleg en bereikbaarheid is beter en gemoedelijker dan bij Kind & Gezin. Alles is persoonlijker. De coach kent je echt.
  • We kunnen altijd op hen terugvallen als we met vragen of problemen zitten.
  • De ondersteuning moet blijven voorbestaan zolang men niet verplicht is.
  • Doordat de coach op veel plekken komt, kan ze ook aangeven hoe andere opvangvoorzieningen dingen doen. Soms is het moeilijk om bepaalde keuzes te maken. Met de tips van mijn coach gaat dat beter.
  • Onze opvang wordt hierdoor steeds professioneler.
  • We moeten blijven verbeteren en het is super als je met een externe partner hierover kan communiceren. De coach ziet het meestal anders dan als je in de werking staat.

Klimkracht, scoren in kinderopvang
Ons vormingsaanbod