De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.

A tot Z (Lopende projecten)

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
architect van mijn eigen succesvolle loopbaan

Architect van mijn eigen succesvolle loopbaan. Jongeren (inter)actief aan het denken zetten

Over

Met het initiatief "Architect van mijn eigen succesvolle loopbaan" zorgt de provincie Limburg samen met haar partners voor de implementatie van een gedegen visie op leerloopbaandenken. Binnen dit project zetten we in op horizonverruiming, zelfconceptverheldering en het leren maken van doelgerichte keuzes om vroegtijdige uitstroom te voorkomen en om de arbeidsmarktpositie van jongeren al tijdens de schoolloopbaan te versterken, met bijzondere aandacht voor jongeren die het meest kwetsbaar in het leven staan. Jongeren worden gestimuleerd om hun toekomst in eigen handen te nemen; leerkrachten en begeleiders worden ondersteund in het verwerven van de gepaste begeleidershouding om dit proces in goede banen te leiden.
In Architect van mijn eigen succesvolle loopbaan zetten we in op reflectie om de bovenstaande doelen te bereiken. Er werd een vragenset ontwikkeld die jongeren motiveert om hun ervaringen op school, eventuele werkervaring en ervaringen in te vrije tijd te overdenken vanuit de optiek ‘leerloopbaan’. Deze tool biedt een brede waaier van aandachtspunten en invalshoeken voor individuele en klassikale gesprekken over leerloopbanen. Jongeren worden aan het denken gezet over hun mogelijkheden, persoonlijke ambities en drijfveren en ze leren dat een (nieuwe) levensfase meer kans op slagen heeft als je voldoende tijd en ruimte creëert voor reflectie.

Samenwerking

De implementatie van de vragenset op school- en klasniveau gebeurt in nauwe samenwerking met de pedagogische begeleiding en de centra voor leerlingenbegeleiding.

Contact

Flankerend Onderwijs provincie Limburg
tel. 011 30 58 26
e-mail: onderwijs@limburg.be

Gesubidieerde projecten
Het weten waard
Projecten

Provincie Limburg is ook social