De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Kolenspoor Beringen

Limburg kiest voor meer en beter toerisme

Laatst aangepast woensdag, 29 januari 2020

In de ambtswoning van de gouverneur heeft Toerisme Limburg maandagmiddag haar "gastenplan 2020-2025" gepresenteerd. Dit visiedocument dat voorgesteld werd aan beleidsmakers, publieke en private partners zal het toerisme in Limburg de komende zes jaar vorm geven. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Onze provincie heeft een bijzondere mix tussen groen en stedelijkheid, met een zeldzaam evenwicht tussen ondernemerschap en levenskwaliteit. Connecteren of even afschakelen, bij ons is plaats voor allebei. Die sterkte gaan we uitspelen in de promotie van onze bestemming. We willen Limburg op de kaart zetten als laadpunt voor jezelf.”

Limburg wordt een internationaal merk 

Het Gastenplan 2020-2025 past in de economische ontwikkelingsstrategie van de provincie Limburg en moet net als het Strategisch Actieplan (STAP) helpen de vrijetijdseconomie als economische hefboom in te zetten.

Voor de uitvoering ervan maakt de provincie 143 miljoen euro vrij. Inhoudelijk worden er een aantal fundamentele keuzes gemaakt die de algemene welvaart en onze levenskwaliteit moeten verhogen. Zo kiest het gastenplan voor een internationale positionering van Limburg onder het merk Visitlimburg.be.  Weldra wordt dit ook de nieuwe naam van Toerisme Limburg zelf.

Gedeputeerde Igor Philtjens: “Om ons te onderscheiden moeten we niet ‘anders’ willen zijn, maar komt het erop neer onszelf te zijn. Onze gasten willen we bezielen met waar Limburg echt voor staat.”
Visitlimburg.be gaat autonoom en in samenwerking met Nederlands-Limburg in de nabije regio’s communiceren. Voor bredere internationale promotie zoekt het de samenwerking op met Toerisme Vlaanderen.

Het internationale potentieel werd eerder al aangetoond met fietshefboomprojecten als "Fietsen door het water" in Bokrijk en "Fietsen door de bomen" in Bosland. Het Kolenspoor en het Fruitspoor zijn voorbeelden van bijkomende projecten die de internationale ambitie verder kracht zullen bijzetten “We mikken op toproutes die de voornaamste trekpleisters, landschappen en erfgoedsites verbinden. We gaan niet voor meer kilometers, maar wel voor de beste kilometers”, benadrukt gedeputeerde Igor Philtjens.

Goed voor de gast, goed voor de Limburger

Onder de noemer "betekenistoerisme" trekt het gastenplan ook de kaart van hoogkwalitatief toerisme zowel voor gasten als voor de Limburgers. Limburg wordt neergezet als betekenisvolle, groene en vitale stadsregio met voor ieder wat wils. Om de twee jaar worden achtereenvolgens de thema’s fietsen, vakmanschap en landschappen/wandelen in de verf gezet. Gedeputeerde Philtjens: “Door onze gasten de Limburgse levenskwaliteit te laten ervaren, creëren we groei voor onze ondernemers. Dat is goed voor onze steden en gemeenten. En uiteindelijk voor alle Limburgers.”

Co-creatief proces en instrument voor de sector

Het Gastenplan 2020-2025 is gemaakt met en voor de mensen voor wie het bedoeld is. Iedereen die iets met toerisme in Limburg wil doen, heeft met het plan een instrument om keuzes te maken. Onderbouwd door trends, de sector, budget en het provinciale beleid. Het unieke samenwerkingsmodel tussen publieke en private partners - dat aan de basis ligt van het huidige toeristische succes – zal verder verruimd worden. Ondernemers die geloven in de kansen van het toerisme en bereid zijn om te investeren in kwaliteit zullen daarvoor zowel op inhoudelijke als financiële ondersteuning kunnen rekenen

Bekijk ook de reportage gemaakt door de nieuwsredactie van TVL.

Geen reacties

Plaats een reactie