Burenbemiddeling

Burenbemiddeling is een proces waarbij conflicten tussen buren worden opgelost door middel van bemiddeling en communicatie. Een burenconflict kan ontstaan wanneer het gedrag van de ene buur als hinderlijk wordt ervaren door de andere buur. Deze conflicten kunnen verschillende onderwerpen omvatten, zoals geluidsoverlast, scheldpartijen, overlast door huisdieren of kinderen, afvalproblemen of problemen met erfafscheidingen en tuinen.

Bij burenbemiddeling kan één van de buren het conflict aanmelden bij een dienst Burenbemiddeling. Een neutrale derde partij, de burenbemiddelaar, faciliteert dan een gesprek tussen de conflicterende buren in een vertrouwelijke en niet-oordelende setting. Dit heeft als doel de communicatie te herstellen, het conflict te de-escaleren, de leefbaarheid te bevorderen en de zelfredzaamheid te verhogen.

Het proces van burenbemiddeling is gebaseerd op verschillende werkingsprincipes, waaronder vrijwilligheid, vertrouwelijkheid, neutraliteit en transparantie.

  • Ga zelf het gesprek aan met je buur. We geven graag enkele tips mee.

    • Wacht niet te lang om met je buur te praten. Je kunt makkelijker een kleine ergernis bespreken dan verschillende ergernissen die zich hebben opgestapeld.
    • Praat niet met je buur als je zelf nog boos bent, maar wacht tot je op een kalme manier met je buur kunt praten.
    • Bereid het gesprek voor. Wat wil je aankaarten? Heb je zelf al oplossingen in gedachten?
    • Neem contact op met je buur. Heb je het telefoonnummer van je buur? Bel hem dan om te praten. Heb je geen telefoonnummer? Bel dan aan wanneer je denkt dat hij thuis is en tijd heeft. Vraag wanneer het voor hem past om eens te praten. Is je buur niet thuis? Steek dan een briefje in zijn brievenbus met de vraag om jou te contacteren. Schrijf je telefoonnummer op het briefje.
    • Voer het gesprek. Kom samen tot een gedragen oplossing die voor alle partijen werkt.

    Het lukt niet om met je buur te praten? Dan kan de dienst Burenbemiddeling jullie mogelijk helpen.

    1. Aanmelding
      Meld een burenconflict met de wens tot bemiddeling aan bij de daarvoor aangeduide contactpersoon. Typische burengeschillen gaan over:

      • afscheiding tussen percelen
      • onderhoud van de tuin
      • geur- en geluidsoverlast
      • huisdieren
      • (verbale) agressie

      Burenbemiddeling kan niet worden opgestart in volgende gevallen.

      • Er is reeds een juridische procedure over het conflict opgestart.
      • Het betreft een (intra)familiaal conflict.
      • Het is een conflict met een machtsverhouding (bv. huurder-verhuurder, werkgever-werknemer, ...)
    2. Selectie van de bemiddelaar
      Na aanmelding en eventueel intakegesprek met de klagende partij wordt een beschikbare bemiddelaar aangeduid.
    3. Intakegesprek met de betrokken partijen
      • Aanmeldende partij
        De aanmelder wordt gehoord. Als het conflict in aanmerking komt voor burenbemiddeling, zal de bemiddelaar de mogelijkheden en beperkingen van de methodiek uitleggen.
      • De andere partij
        De bemiddelaar legt ook de andere partij uit wat een bemiddelingsproces inhoudt. Hij onderstreept daarbij zijn inhoudelijke neutraliteit.
    4. Bemiddelingsgesprek
      • Fase 1 - Onthaal
        Beide partijen worden ertoe gebracht om op directe wijze met elkaar te communiceren.
      • Fase 2 - Opening van het gesprek
        Uitleg over de procedure, de neutrale rol van de bemiddelaar en de spelregels voor beide partijen.
      • Fase 3 Informatie over de feiten en emoties
        Elke partij geeft zijn visie op de feiten. De bemiddelaar stelt vragen, maar oordeelt op geen enkele manier.
      • Fase 4 Oriëntatie op de belangen en wensen
        Overleg met begrip voor elkaar en voor een uitkomst die gewenst is door beide partijen.
      • Fase 5 Zoeken naar een oplossing
        Beide partijen komen zelf met voorstellen tot oplossing. De bemiddelaar hakt geen knopen door.
    5. Intentieverklaring
      Eventueel worden afspraken en engagementen vastgelegd en ondertekend.
    6. Afspraken over communicatie aan derden
      De bemiddelaar spreekt af wat aan derden gecommuniceerd mag worden omtrent de afloop.

    Wist je trouwens dat de hele burenbemiddelingsprocedure gratis is?