Zoeken
In een geglobaliseerde economie is een continue focus op innovatie absoluut noodzakelijk. Een sterk innovatief vermogen van de bedrijven zorgt immers voor de verdere ontwikkeling van de Limburgse economische sectoren en van de regionale economie in zijn geheel. Voor de ondernemingen leidt innovatie vaak tot het behoud en versterking van de eigen marktpositie.
Innovatie komt echter niet zomaar. Het vergt een klimaat van innovatiestimulering en een mindset zodat creatief en innovatief ondernemerschap permanent wordt geprikkeld. De voorbije jaren zijn er reeds heel wat bouwstenen van de zogenaamde triple helix in onze provincie gerealiseerd. Kennis en onderzoeksresultaten worden vlot met het bedrijfsleven verbonden. Startende innovators kunnen voluit in de thematische en sectoriële incubatoren groeien.
In het provinciale economische beleid wordt met een nieuw subsidiereglement nu ingezet op het maken van cross-overs en verbindingen tussen die sectoren en bedrijven. Kruisbestuiving en samenwerking tussen bedrijven kan immers zorgen voor nieuwe innovatieprojecten en voor nieuwe economische meerwaarde.
Om Limburgse kmo’s aan te moedigen samen met andere bedrijven een innovatieproject te realiseren, heeft de provincie Limburg een subsidiereglement opgesteld. Hiermee kunnen samenwerkende bedrijven een subsidie aanvragen om innovatieve technieken, materialen, concepten, processen en diensten te onderzoeken, ontwikkelen of testen.
Wil je in zee gaan met een projectpartner buiten onze provincie (regio Vlaanderen/Zuid-Nederland) kan dit via het grensoverschrijdende Interreg-project CrossRoads.
Projectaanvragen
Alle projectaanvragen zijn voorgelegd aan een beoordelingscommissie met vertegenwoordigers van de LimburgseReconversiemaatschappij (LRM), de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg, Team Bedrijfstrajecten, PXL en UCLL, Senior Consultants en de provincie Limburg.
Op basis van het juryverslag heeft de deputatie al 2,75 miljoen euro toegewezen aan 54 projecten.
Hiermee kunnen 125 kmo's samen hun innovatief idee verder laten rijpen om uiteindelijk hun marktpositie te versterken.