Zoeken
Als functionele fietser wil je een fietsroutenetwerk dat direct, samenhangend, comfortabel en veilig is.
Provincie Limburg tekende samen met het Vlaamse Gewest een Limburgs “Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk” (of kortweg BFF) uit. Dit netwerk legt de belangrijkste fietsverbindingen vast in de provincie Limburg. Dit zijn verbindingen tussen de grotere woonkernen en attractiepolen zoals bedrijven, scholen en winkelcentra.
De totale lengte van het functionele netwerk in Limburg bedraagt zo'n 2.000 km.
Overzicht van het netwerk
Soorten routes
Er bestaan drie soorten routes op dit netwerk:
- hoofdroutes: snelle verbindingen tussen twee kernen met een hoog potentieel aan fietsers.
- bovenlokale functionele fietsroutes: deze routes verbinden woonkernen met attractiepolen zoals dorpskernen, winkelcentra, sportcentra, culturele centra, scholen en bedrijventerreinen. Ze zijn de kortste verbinding en lopen daardoor meestal langs drukke wegen.
- bovenlokale alternatieve functionele fietsroutes: parallel aan de functionele fietsroutes vind je alternatieve fietsroutes langs rustigere, autoluwe wegen. De fietser kiest dan tussen de kortste (functionele) of de veiligste en aangenaamste (alternatieve) route. In de praktijk zijn de alternatieve routes vaak ook de plaatselijke schoolroutes.
Daarnaast heb je nog lokale functionele fietsroutes. Deze vervolledigen het bovenlokale netwerk (BFF) op gemeentelijk niveau. Ze maken geen deel uit van het BFF maar zijn onmisbaar om het netwerk voor de fietser ook effectief toegankelijk te maken.
Elke gemeente bepaalt die lokale functionele fietsroutes in haar mobiliteitsplan.
Kwaliteitsbewaking
Om de kwaliteit te bewaken van het functioneel fietsroutenetwerk maken we gebruik van de fietsbarometer, hét instrument om gemeentebesturen en andere actoren te ondersteunen bij hun fietsbeleid.
Daarnaast moet de (her)aanleg van fietsroutes voldoen aan de richtlijnen van de Vlaamse Overheid, gebundeld in het Vademecum voor Fietsvoorzieningen.
Het BFF is geen vaststaand netwerk. Nieuwe attractiepolen kunnen ontstaan, verkeerssituaties kunnen wijzigen. Daardoor kan het nodig zijn om het BFF te wijzigen. Als provincie beheren we het BFF en houden we de GIS-kaarten bij.