Counter

Vergroeningsprojecten van schooldomeinen

Contact info

Telefoonnummer

+32 11 26 54 89

E-mailadres

pnc@limburg.be

Waarom dit reglement?

Door dagdagelijks in contact te kunnen komen met waardevolle natuur krijgen kinderen en jongeren de kans om een zorgzame houding t.a.v. natuur en bij uitbreiding milieu en het klimaat te ontwikkelen. Het schooldomein biedt hiervoor een grote opportuniteit, daar brengen ze immers een groot deel van hun leven door. 
In het kader van klimaatadaptatie is het vergroenen van scholen positief. Meer groen kan meer CO2 opnemen, meer water vasthouden bij intense neerslag en voor meer schaduw zorgen en het hitte-eilandeffect in stedelijke omgeving milderen bij intense hitte. 

Ook voor de biodiversiteit is schoolvergroening een goede zaak. In Vlaanderen is de natuur sterk versnipperd door een dicht wegennetwerk. Natuurrijke scholen kunnen voor vogels, vlinders, … groene stapstenen zijn waar ze voedsel of een schuilplaats kunnen vinden tussen grotere natuurkernen.

Specifiek voor scholen heeft vergroening nog een enorme troef: leernatuur. Wat je buiten leert, komt beter binnen. Door buiten les te geven, ben je frisser, aandachtiger, geconcentreerder.

Veel scholen zetten meer en meer in op “Moestuinieren op school”. Ook dit is een waardevol aspect van een groenere school door de link met gezonde en ecologische voeding. Kinderen leren gemakkelijker groenten eten vanuit persoonlijke betrokkenheid; van de boontjes die ze zelf kweekten, zullen ze met fierheid snoepen. Ondertussen leren ze over het ecologische belang van lokale, biologische teelt en het belang van vleesmatiging voor gezondheid en klimaatverandering.

Groen doet bewegen, groen ontspant de geest én voorkomt pestgedrag. Een natuurlijke speelplaats is naast groen ook gevarieerd en avontuurlijk.

Voor wie is dit reglement bestemd?

Dit reglement is bestemd voor de inrichtende macht van scholen (kleuter-, lager of secundair onderwijs) voor de realisatie van een natuurlijke inrichting van schooldomeinen op het grondgebied van de provincie Limburg met het oog op biodiversiteit, leernatuur, welbevinden en speelnatuur.

Wanneer een subsidieaanvraag indienen?

Subsidieaanvragen kunnen doorlopend ingediend worden.

Hoe een subsidieaanvraag indienen?

We organiseerden 5 infosessies over dit reglement (presentatie zie downloads). 

Stap 1 - Aanmelding

De eerste stap is een melding maken van jullie interesse om een aanvraag in te dienen via het aanmeldingsformulier.

Stap 2 - Intakegesprek met MOS-begeleider

Een MOS-begeleider neemt zo snel mogelijk contact met je op voor een afspraak om jullie situatie in te schatten.

Stap 3 - Dien een aanvraag in

Nadat de MOS-begeleider bij jou op school is geweest en je alle voorbereidingen getroffen hebt, maak je voor het indienen van een dossier gebruik van het standaard aanvraagformulier.

Downloads

  • Subsidie "Vergroeningsprojecten van schooldomeinen" - presentatie infosessies
    subsidie_natuur_vergroening_schooldomeinen_presentatie.pdf
  • Subsidie "Vergroeningsprojecten van schooldomeinen" - informatieve flyer
    subsidie_natuur_vergroening_schooldomeinen_flyer.pdf
  • Subsidie "Vergroeningsprojecten van schooldomeinen" - aanvraagformulier
    subsidie_natuur_vergroening_schooldomeinen_aanvraagformulier.doc
  • Subsidie "Vergroeningsprojecten van schooldomeinen" - officiële tekst
    subsidie_natuur_vergroening_schooldomeinen_officieel.docx

Aanverwante reglementen

Herkenbaarheid bestuur

Controle op de toekenning en de aanwending van de subsidies