Provincie Limburg als werkgever

Het provinciebestuur vindt het essentieel dat mensen die in de organisatie werken, goed zijn in het samenwerken met anderen, dat ze erop gericht zijn zichzelf en de dienst te verbeteren, sterk zijn in het opbouwen van klantenrelaties en beschikken over een hoge mate van betrouwbaarheid. Deze 4 competenties vind je terug in elke functie en bijhorende functiebeschrijving binnen het bestuur.

De provincie Limburg werkt rond verschillende thema’s. Wil je meer weten over de provinciale organisatiestructuur? Je ontdekt er alle directies en afdelingen.

Onderstaande Provinciale domeinen en instellingen behoren ook tot de provincie Limburg:

Ontdek hier alle diensten die actief zijn binnen het provinciebestuur.

De aanwervingen en selectieprocedures voor openstaande functies binnen het provinciebestuur, de domeinen en instellingen verlopen via de Directie HRM.

Het verschil tussen een contractuele en een statutaire functie

Binnen de provincie Limburg zijn twee mogelijke manieren om aangesteld te worden: als contractueel personeelslid (met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur, bepaalde duur of vervanging) of als statutair ambtenaar. Bij het provinciebestuur is ongeveer 69 % van de personeelsleden aangesteld als contractueel personeelslid en 31 % als statutair ambtenaar. 

  • Als contractueel werknemer teken je een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, bepaalde duur of vervanging, zoals in de privé-sector. Een arbeidsovereenkomst of contract is tweezijdig en wordt afgesloten tussen werkgever en werknemer. Het salarispakket en de voordelen van contractuele personeelsleden is gelijk aan dat van een statutair ambtenaar op de pensioenregeling en ziekteregeling na. Als organisatie heeft de provincie Limburg - met de inrichting van een 2de pensioenpijler voor contractuele personeelsleden - het verschil van de pensioenregeling gedeeltelijk overbrugd.
  • Als statutair ambtenaar heb je geen arbeidsovereenkomst maar word je benoemd na een beslissing van de deputatie. Zowel de werknemer als de werkgever zijn onderworpen aan de rechtspositieregeling die bepaalde regels verbindt aan de aanwerving van statutaire werknemers.
werknemers-drinken-koffie
werknemers-lachen-op-het-werk

Salaris

Bij de provincie Limburg zijn alle functies ingedeeld in vijf niveaus. In elke vacature vind je informatie over het niveau van de functie, de specifieke functie- of graadbenaming, de diplomavoorwaarden en de (eventuele) vereiste ervaring.

De vacature bevat daarnaast ook het minimum brutomaandsalaris en het maximum brutomaandsalaris op basis van erkende jaren anciënniteit.

Aan elk niveau zijn immers specifieke salarisschalen verbonden. Meestal gaat het om drie schalen per niveau. Voor een aantal functies zijn slechts twee schalen voorzien.

Het minimumsalaris is het salaris dat wordt toegekend aan een personeelslid dat geen enkele beroepservaring heeft of aan het personeelslid dat wel beroepservaring heeft, maar waarbij die ervaring niet in aanmerking kan genomen worden om het salaris te berekenen.

Als nieuw personeelslid kan je, op basis van je beroepservaring, al meteen in een tweede of derde schaal worden ingeschaald. Dit is het geval wanneer je bij een andere overheid voldoende beroepservaring opdeed in dezelfde of vergelijkbare graad of wanneer je in de privésector of als zelfstandige voldoende ervaring opdeed die perfect aansluit bij het takenpakket bij de provincie.

Het minimumloon dat in de vacature staat, is het aanvangsloon van de eerste salarisschaal. Het maximumloon is het eindsalaris van de laatste salarisschaal. Voor de meeste nieuwe personeelsleden ligt het salaris ergens tussen deze twee bedragen.

Administratieve niveaus en diplomavoorwaarden

Elke vacature/functie hangt vast aan een bepaald niveau en een bepaalde graad. De niveaus lopen van A t.e.m. E, en in elk niveau heb je verschillende graden. Afhankelijk van het niveau en de graad die toegekend wordt aan de vacature/functie zijn er bepaalde diplomavoorwaarden (en eventuele jaren beroepservaring) nodig om toegelaten te worden tot de selectieprocedure. 

Bij elke vacature/functie zit een functiebeschrijving. In deze functiebeschrijving vind je het gevraagde niveau en de gevraagde graad terug. 

Hieronder vind je een overzicht van alle voorwaarden per graad en niveau. 

NiveauGraadDiplomavoorwaarden
Abestuurssecretarismasterdiploma, ofwel een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van twee cycli dat gelijkgesteld werd met universitair onderwijs
afdelingschef+ minimaal drie jaar relevante beroepservaring
ingenieurmasterdiploma in de (bio)ingenieurswetenschappen/burgerlijk of bio-ingenieur
ingenieur-diensthoofd+ minimaal drie jaar relevante beroepservaring
  • directeur/adviseur
  • bestuursdirecteur
  • financieel beheerder
  • provinciegriffier
masterdiploma, ofwel een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van twee cycli dat gelijkgesteld werd met universitair onderwijs + minimaal zes jaar relevante beroepservaring 
Bdeskundigebachelordiploma, ofwel een diploma van het hoger onderwijs van één cyclus of daarmee gelijkgesteld onderwijs
hoofddeskundige+ minimaal drie jaar relevante beroepservaring
Cmedewerkerdiploma secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld
hoofdmedewerker+ minimaal drie jaar relevante beroepservaring
Dassistentgeen diplomavoorwaarden
ploegbaas+ minimaal drie jaar relevante beroepservaring
Ebeambtegeen diplomavoorwaarden

Rechtspositieregeling

De rechtspositieregeling van de provincie Limburg is het basisdocument over en van het personeelsbeleid. In de rechtspositieregeling vind je o.a. volgende informatie terug:

  • de verschillende stappen binnen een loopbaan (aanwerving, inwerkingsperiode, feedbackcyclus, vorming, regeling rond anciënniteit, bevordering, interne mobiliteit, …)
  • de richtlijnen over het salaris, de sociale voordelen en de verlofmogelijkheden 

In de rechtspositieregeling is een deontologische code opgenomen. Deze code formuleert de waarden die het bestuur belangrijk vindt en vormt een leidraad die kan helpen om ons gedrag in concrete situaties af te stemmen op de waarden die het bestuur uitdraagt.

De deontologische code geeft daarnaast aan hoe het bestuur en wijzelf op de werkvloer omgaan met deontologie in het algemeen en met de toepassing van onze waarden in het bijzonder.

Studentenjobs

Voor hun publieksgerichte activiteiten doen provinciale instellingen of -initiatieven graag een beroep op jobstudenten. Om in aanmerking te komen voor studentenjobs, moet je minstens 16 jaar zijn OF 15 jaar of ouder zijn èn de eerste twee studiejaren van het middelbaar onderwijs gevolgd hebben èn voldoen aan één van volgende voorwaarden:

  • een regelmatige student zijn in het middelbaar, hoger of universitair onderwijs
  • een student zijn die zich voorbereidt op de centrale examencommissie
  • een thesisstudent zijn
  • een student zijn die ingeschreven is als vrije leerling.

Naast een aantrekkelijke verloning kunnen jobstudenten rekenen op een tussenkomst in woon-werkverkeer en vergoedingen bij dienstverplaatsingen.

Voldoe jij aan de voorwaarden die het provinciebestuur stelt voor zijn jobstudenten? En ben je geïnteresseerd? Solliciteer dan als jobstudent en wij bewaren je gegevens in ons spontaan sollicitatiebestand. Je ontvangt een e-mail zodra we een studentenjob openstellen. 

meisje-achter-laptop-kijkt-in-camera
meisje-in-bibliotheek-kijkt-in-camera

Stageplaatsen

Limburg is een provincie waar ruimte is om ideeën te laten groeien, ontluikend potentieel kansen krijgt en waar oog is voor authenticiteit, duurzaamheid en gastvrijheid. De provincie Limburg en haar diverse medewerkers dragen dit niet alleen uit, ze bieden stagiairs ook de kans om ons bestuur en onze provinciale instellingen te leren kennen. 

Zoek je naar een lijst met vaste stageplaatsen? Die is er niet: wij gaan immers samen met jou op zoek naar een geschikte plek. Dankzij de diversiteit binnen ons provinciebestuur en provinciale instellingen kunnen we stageplaatsen aanbieden voor studenten van master- en bacheloropleidingen, leerlingen uit het secundair onderwijs, deelnemers van stages bij de VDAB, … 

We bieden graag kwaliteitsvolle stageplaatsen aan en houden rekening met de draagkracht van onze collega’s. Daarom is het mogelijk dat we niet altijd een geschikte stageplaats vinden. We geven jou hierover altijd snel en transparant de juiste informatie. 

Geïnteresseerd? Doe jouw aanvraag hier!