Provinciebelastingen gezinnen

Een gezin betaalt in principe 35,00 euro in 2024.

Een houder van het RVT-statuut (Recht op de Verhoogde Tegemoetkoming – d.i. het vroegere WIGW- of OMNIO-statuut) betaalt 17,50 euro in 2024.

De referentiepersonen (= de gezinshoofden) ontvangen eenmaal per jaar een aanslagbiljet.

Digitaal of per post ontvangen?

Gezinshoofden die hun "My e-box"-account geactiveerd hebben, ontvangen het aanslagbiljet provinciebelastingen gezinnen enkel nog via dat kanaal. Wie, als gezinshoofd, geen "My e-box"-account heeft geactiveerd, blijft het aanslagbiljet per post ontvangen. 

Verwacht je een aanslagbiljet per post, maar heb je dat in het afgelopen jaar nog niet ontvangen, kijk dan zeker na op www.myebox.be of je My e-box niet in een andere context hebt geactiveerd, bijvoorbeeld voor de aanvraag van een vaccin of voor communicatie van andere overheden.

Opgelet! Enkel het gezinshoofd ontvangt het aanslagbiljet.

Veelgestelde vragen

Algemeen

  • Contacteer jouw ziekenfonds en vraag of je op 1 januari 2024 recht had op de verhoogde tegemoetkoming.

  • De datum 01 januari van het aanslagjaar is van belang. Had je op deze datum recht op een verhoogde tegemoetkoming, dan krijg je een vermindering op je aanslag.

  • Neen, enkel de persoon die recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming of die een leefloon ontvangt, heeft recht op een vermindering.

  • Ja, je bent belastingplichtig ook als je geniet van een collectieve schuldenregeling. De aanslag die niet werd opgenomen in de minnelijke aanzuiveringsregeling (of MAR), moet je betalen met je leefloon.

  • Stuur in dat geval jouw aanslagbiljet terug samen met het attest verhoogde tegemoetkoming afgeleverd door jouw ziekenfonds.

  • Ja, dit is mogelijk als meer personen van een gezin als referentiepersoon (= gezinshoofd) staan ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente.

  • Ja, je staat immers als alleenstaande ingeschreven als referentiepersoon (= gezinshoofd) in het bevolkingsregister van jouw gemeente.

  • Het basistarief bedraagt 35,00 euro. Enkel als je recht hebt op een vermindering (als leefloner of RVT-er), bedraagt het basistarief 17,50 euro.

  • In het kader van de algemene provinciebelasting bedrijven wordt het toepasselijke tarief bepaald door de oppervlakteschijf waarin de belastingplichtige zich bevindt.

    Om de oppervlakteschijf te kennen worden alle oppervlakten (bebouwde oppervlakte, aantal bouwlagen en onbebouwde oppervlakte) samengeteld.
    Het belastingtarief van de deze oppervlakteschijf wordt vervolgens onmiddellijk – d.w.z. op niet-progressieve wijze – toegepast.

Aangifte via My e-box

  • Dit is een beveiligd portaal waar overheidsinstellingen documenten ter beschikking stellen, die je kunt inkijken en beheren.
    Zowel federale overheidsdiensten, openbare instellingen van de sociale zekerheid, ministeries van de Vlaamse Gemeenschap, steden, gemeenten en provincies sturen hun documenten naar "My e-box". Je ontvangt een e-mail indien er een nieuw document is of er een document verwijderd wordt in jouw account.

  • Je ontvangt het aanslagbiljet provinciebelastingen gezinnen digitaal omdat je je hebt geregistreerd als e-boxgebruiker. Wil je jouw aanslagbiljet opnieuw per post ontvangen, dan moet je zelf jouw e-boxaccount uitschakelen. 

    Let op: je kunt niet kiezen om bepaalde documenten van de overheid per post en andere digitaal te ontvangen. Je krijgt ofwel alles per post ofwel alles digitaal.

  • Dat hangt af van hoe je je registreerde.

    • Maakte je jouw account rechtstreeks in My e-box aan, dan kun je jouw account ook via diezelfde portaalsite www.myebox.be uitschakelen.
    • Maakte je jouw account via een andere dienstverlener (zoals Mijn Burgerprofiel, Doccle, KBC, bpost bank, …) aan, dan kun je jouw account uitschakelen op CSAM, het platform voor het beheer van de digitale sleutels van de overheid.
    • Heb je je bij meerdere dienstverleners (My e-box, Mijn Burgerprofiel, Doccle, KBC, bpost bank, …) geregistreerd om jouw correspondentie digitaal te ontvangen, dan moet je al deze toestemmingen intrekken. Alleen dan zal je jouw briefwisseling terug per post ontvangen.

    Let op: is je account niet langer actief, dan ontvang je ook van andere dienstverleners geen digitale documenten meer. 
    Dat betekent dat digitale documenten zoals informatie over jouw pensioen, een vaccinatieuitnodiging, het aanslagbiljet personenbelasting of grondbelasting, … niet langer beschikbaar zullen zijn in de e-box. 
    Je kunt immers niet kiezen om bepaalde documenten van de overheid per post en andere digitaal te ontvangen. Je krijgt ofwel alles per post ofwel alles digitaal.

  • Wij kunnen geen accounts registreren of uitschakelen voor anderen. 

    Ondervind je problemen of heb je hulp nodig om een account aan te maken of uit te schakelen, dan kun je

    • contact opnemen met My e-box:
      • surf naar www.myebox.be en klik rechtsboven op "Contact". Op de volgende pagina vind je een "Contactformulier" dat je kunt invullen 
      • of neem tussen 8.30 en 17.00 u. telefonisch contact op met het servicecenter op tel. 02 740 74 74
    • contact opnemen met de privépartner (Doccle, KBC, bpost bank, TrustO), waar je jouw account wilt registreren of uitschakelen
  • Als je geregistreerd bent op My e-box of via een andere dienstverlener (Mijn Burgerprofiel, Doccle, KBC, bpost bank, TrustO, …), ontvang je een e-mail zodra er nieuwe documenten beschikbaar zijn of er documenten worden verwijderd.

    Dit kan natuurlijk alleen als je ook jouw e-mailadres hebt ingegeven in jouw account. Je kunt dit eenvoudig nagaan en aanpassen in jouw accountinstellingen:

    • op www.myebox.be vind je jouw contactgegevens onder ”Mijn profiel”
    • bij de andere dienstverleners vind je jouw contactgegevens eveneens in de accountinstellingen.

    Heb je jouw e-mailadres aangevuld of verbeterd, dan zul je voortaan meldingen per e-mail ontvangen. 

  • Ondervind je problemen, heb je hulp nodig of heb je een klacht over My e-box, dan kun je contact opnemen met My e-box: 

    • surf naar www.myebox.be en klik rechtsboven op ”Contact”. Op de volgende pagina vind je een ”Contactformulier” dat je kunt invullen 
    • of neem tussen 8.30 en 17.00 u. telefonisch contact op met het servicecenter op tel. 02 740 74 74.
  • Vind je het antwoord op jouw vraag niet op deze pagina of op de pagina Belastingen, dan kun je contact opnemen met de afdeling Belastingen van het provinciebestuur: tel. 011 23 77 02 of e-mail provinciebelastingen@limburg.be.

  • De aanslagbiljetten worden verstuurd in juni. 
    Heb jij je geregistreerd voor 1 juni, dan ontvang je het aanslagbiljet dat jaar digitaal. 
    Heb jij je op 1 juni of later geregistreerd, dan zal je het volgende aanslagbiljet digitaal ontvangen.

  • De aanslagbiljetten worden verstuurd in juni. 
    Heb jij je geregistreerd voor 1 juni, dan ontvang je het aanslagbiljet dat jaar digitaal. 
    Heb jij je op 1 juni of later geregistreerd, dan zal je het volgende aanslagbiljet digitaal ontvangen.

  • Neem contact op met de afdeling Belastingen van het provinciebestuur: tel. 011 23 77 02 of e-mail provinciebelastingen@limburg.be.

  • Neem contact op met de afdeling Belastingen van het provinciebestuur: tel. 011 23 77 02 of e-mail provinciebelastingen@limburg.be.

  • Op www.myebox.be vind je jouw contactgegevens onder "Mijn profiel".
    Bij de andere dienstverleners vind je jouw contactgegevens eveneens in de accountinstellingen.
    Geef je nieuw e-mailadres in.
    Heb je jouw e-mailadres aangevuld of verbeterd, dan zul je de meldingen op jouw nieuw e-mailadres ontvangen.

Download

Reglement Belastingen - Provinciebelastingen Gezinnen
reglement_belastingen_provinciebelastingen-gezinnen.docx