Provinciebelastingen bedrijven
x
Aangifte provinciale bedrijfsbelasting indienen
De algemene provinciebelasting bedrijven is van toepassing op:
- elke vestiging waar een onderneming, zelfstandige of vrije beroeper actief is
- elke maatschappelijke zetel.
Veelgestelde vragen
Hoe wordt de provinciebelasting bedrijven berekend?
De belasting wordt bepaald op basis van de oppervlakte van de vestiging. De totale oppervlakte omvat alle ruimten (kantoor, productieruimte, verkoopruimte, parking, opslagruimte, kelder, braakliggende gronden, …) die ter beschikking zijn van de onderneming, de zelfstandige activiteit of het vrij beroep:
- alle bebouwde en onbebouwde oppervlakten
- ook verdiepingen.
Voor sectorafhankelijke vrijstellingen, raadpleeg je het belastingreglement.
Is er een aangifteplicht?
Voor deze belasting geldt een jaarlijkse aangifteplicht waarbij je per vestiging de beschikbare oppervlakte aangeeft.
Het provinciebestuur stuurt hiervoor jaarlijks een aangifteformulier naar gekende ondernemingen, zelfstandigen of beoefenaars van een vrij beroep.
Heb je het aangifteformulier niet ontvangen? Dan doe je spontaan aangifte ten laatste op 30 juni van het aanslagjaar met een aangifteformulier dat je kunt aanvragen of downloaden.
Dit document stuur je per brief naar de Dienst Provinciebelastingen, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt of je dient je aangfite in via het digitale portaal.Opgelet! Aangiften en voorstellen van aanslag per e-mail worden niet meer aanvaard.
Elke vestiging, en dus ook elke maatschappelijke zetel, wordt verondersteld over een minimale oppervlakte te beschikken. Dit geldt eveneens voor activiteiten die op verplaatsing (bij de klant) worden uitgevoerd. Een aangifte van 0 m² wordt dan ook gelijkgesteld met een oppervlakte van 1 m².
Als je geen correcte aangifte doet binnen deze termijn kan het provinciebestuur de belasting vaststellen met verhoging. Via een controle ter plaatse kan het provinciebestuur nagaan of de aangifte correct gebeurde.Kan ik het aangiftedocument en het aanslagbiljet provinciebelasting bedrijven ontvangen via mijn e-Box Enterprise?
Surf naar www.eboxenterprise.be voor een stap-voor-stapgids en om jouw e-Box Enterprise te activeren.
In een notendop ...
- Als wettelijke vertegenwoordiger van een onderneming activeer je de e-Box Enterprise, duid je een hoofdtoegangsbeheerder en andere rollen aan.
- Is de e-Box Enterprise geactiveerd en correct ingesteld voor jouw onderneming? Dan verloopt voortaan alle digitale communicatie van aangesloten overheden en instellingen via die weg. Je kunt de documenten raadplegen en downloaden.
- Na verwerking van je registratie ontvang je voortaan ook de documenten van de provinciebelastingen in de e-Box Enterprise. Dankzij een handige QR-code kun je de betaling meteen in orde brengen.
Vragen over de e-Box Enterprise?
- Voor specifieke vragen over e-Box Enterprise raadpleeg je de website www.eboxenterprise.be.
Nog andere vragen? Neem dan contact op met de Directie Financieel Beheer - Belastingen van het provinciebestuur via tel. 011 23 77 02 of e-mail naar provinciebelastingen@limburg.be.
Hoeveel bedraagt het tarief?
De belasting bedraagt minimum 62,00 euro.
Wat als er geen bedrijfsactiviteiten meer gebeuren?
Jouw onderneming blijft belastbaar zolang deze niet volledig is stopgezet. Als criterium geldt het ondernemingsnummer. De toestand op 1 januari is bepalend voor het hele aanslagjaar. Zolang jouw ondernemingsnummer actief is (d.w.z. niet werd stopgezet), blijf je belastingplichtig. Zolang de vereffening van een vennootschap niet afgesloten is, blijft deze vennootschap belastingplichtig.
Het is niet noodzakelijk dat jij of jouw vennootschap inkomsten genereert. Daarom zijn ook o.m. slapende vennootschappen en vennootschappen in vereffening onderworpen aan deze belasting.
Wat als ik mijn zaak stopzet?
Wil je jouw zaak in de provincie Limburg stopzetten?
- Handel je als natuurlijk persoon dan moet jouw ondernemingsnummer worden stopgezet.
Opgelet: om jouw ondernemingsnummer stop te zetten moeten alle onderliggende nummers worden stopgezet (OLK-nummer bij een erkend ondernemingsloket, BTW-nummer bij de BTW-administratie, RSZ-nummer bij de bevoegde dienst).
Zolang jouw ondernemingsnummer actief is, blijf je belastingplichtig.
- Handel je als vennootschap dan dient de vennootschap vereffend te worden en dient de vereffening gesloten te zijn.
Zolang de vereffening niet wordt afgesloten, blijft de vennootschap belastingplichtig.
- Wat te doen bij stopzetting van een vestiging? Om vrijgesteld te worden van betaling van de provinciale bedrijvenbelasting dient de vestiging volledig te zijn stopgezet voor 1 januari van het aanslagjaar.
Je kunt deze vestiging(en) laten schrappen. Dit kan gebeuren via een erkend ondernemingsloket (bijv. Acerta, Partena, …) of rechtstreeks via de website van de Kruispuntbank der Ondernemingen.
Zolang een vestiging als "ACTIEF" staat aangemeld in de KBO, blijft deze vestiging belastingplichtig.
- Handel je als natuurlijk persoon dan moet jouw ondernemingsnummer worden stopgezet.
Hoe betalen?
Jaarlijks ontvang je een aanslagbiljet met overschrijvingsformulier. Je betaalt ten laatste 2 maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Voer de betalingen uit op het correcte rekeningnummer!
In het kader van de algemene provinciebelasting wordt er gewerkt met één rekeningnummer.
Dit is het enige rekeningnummer waarop de betalingen op correcte wijze kunnen worden uitgevoerd.- De IBAN-code: BE05 0962 7100 4075
- De BIC-code: GKCCBEBB
Op je aanslagbiljet vind je voortaan ook een QR-code waarmee je de betaling meteen kunt uitvoeren.
Hoe dien ik bezwaar in?
Ga je niet akkoord met een belasting van het provinciebestuur Limburg? Dan kun je na ontvangst van een aanslagbiljet een bezwaar indienen.
Vervaltermijn
Je kunt bezwaar indienen tegen een belasting binnen 3 maanden vanaf de derde kalenderdag na verzending van het aanslagbiljet. De verzendingsdatum staat vermeld op het aanslagbiljet.
Na deze termijn is een bezwaarschrift onontvankelijk en wordt het om die reden afgewezen.
Hoe indienen?
Stuur het bezwaarschrift
- per brief naar: deputatie van het Provinciebestuur Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt
- per e-mail naar provinciebelastingen@limburg.be.
Het bezwaarschrift
- vermeldt jouw naam en (eventueel nieuw) adres
- bevat de reden van jouw bezwaar met eventuele bewijsstukken
- bevat een kopie van het aanslagbiljet en/of vermeldt het kohierartikel
- is door jou ondertekend en gedateerd.
Als het aanslagbiljet niet aan jou persoonlijk gericht werd, voeg je een volmacht toe, ondertekend door de belastingplichtige.
Wil je gehoord worden op de hoorzitting? Dan vermeld je dit uitdrukkelijk in jouw bezwaarschrift.
Procedure
Je krijgt een ontvangstbewijs als bevestiging dat jouw bezwaarschrift bij ons is toegekomen.
Heb je in het bezwaarschrift gevraagd om gehoord te worden, dan nodigen we jou op een later moment per aangetekende brief uit voor een hoorzitting.
De beslissing van de deputatie wordt jou per aangetekende zending meegedeeld.
Ga je niet akkoord met de beslissing van de deputatie? Dan kun je daartegen beroep aantekenen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg. Deze procedure wordt toegelicht in de begeleidende brief bij de beslissing van de deputatie.