Op 31 maart 2010 vaardigden de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken een nieuwe omzendbrief uit inzake de taakverdeling tussen de wapendiensten van de gouverneurs en de lokale politiediensten voor de registratie van gegevens in het Centraal Wapenregister. Daarmee wilden ze de kwaliteit van de ingevoerde gegevens in het Centraal Wapenregister verhogen.
Vergunning model 4
De vergunningen (model 4) worden voortaan niet langer per post toegestuurd aan de burger, maar aan de lokale politie die ze bezorgt aan de aanvrager. Bij verworven en ingevoerde wapens moet de koper zich na de aankoop met het ingevulde en ondertekende luik B en de aangekochte wapens aanmelden bij de lokale politie, die de wapens zal identificeren. Indien nodig zal de lokale politie aanvullingen en/of correcties aanbrengen op de luiken A en B van de vergunning. De lokale politie bezorgt de luiken B terug aan de gouverneur, die de registratie doet in het Centraal Wapenregister.
Verkoop of overdracht van wapens aan houders van een jachtverlof of sportschutterslicentie (model 9)
De berichten van overdracht worden door de verkoper toegestuurd aan de gouverneur van de verblijfplaats van de verkrijger. Deze zal het bericht van overdracht registreren in het Centraal Wapenregister en stuurt vervolgens een exemplaar van het model 9 met registratienummer naar de lokale politie van de verblijfplaats van de verkrijger. De lokale politie zal dit exemplaar van het model 9 bezorgen aan de verkrijger nadat gecontroleerd is of de kenmerken van het wapen overeenstemmen met die vermeld op het model 9.