Counter
Omgevingsvergunning
De omgevingsvergunning vervangt integraal de milieuvergunning, de stedebouwkundige en de verkavelingsvergunning.
Zowel voor zuiver stedenbouwkundig, zuiver milieutechnische als gemengde projecten moet je een omgevingsvergunning aanvragen. Dit doe je via het digitaal Omgevingsloket.
Meer info over de omgevingsvergunning vind je op het omgevingsloket van de Vlaamse overheid.
Veel gestelde vragen
Onder welke regelgeving valt de omgevingsvergunning?
De omgevingsvergunning wordt geregeld door verschillende decreten en besluiten. De inhoudelijke bepalingen inzake ruimtelijke ordening (zoals bv. de regels die een vergunningsplicht of meldingsplicht opleggen), blijven echter vervat in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). De inhoudelijke bepalingen inzake milieu, zijn vervat in titel IV en een nieuwe titel V van het DABM, Vlarem II en Vlarem III.
Vlarem II bevat voortaan ook de indelingslijst (bijlage 1) en de milieu-specifieke procedures zoals de evaluaties en de afwijkingsprocedure.
Het milieuvergunningendecreet en Vlarem I verdwijnen.De volgende decreten en besluiten regelen de omgevingsvergunning.
- Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (“omgevingsvergunningendecreet”) en latere wijzigingen: dit is een proceduredecreet dat de procedure regelt om een omgevingsvergunning te bekomen of te veranderen.
- VCRO vastgelegd bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse regering houdende coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening en latere wijzigingen: de procedures worden geschrapt, want dit wordt geregeld in het omgevingsvergunningendecreet. De overige bepalingen blijven behouden.
- DABM (decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid) en latere wijzigingen.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten in uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (“uitvoeringsbesluit”) en latere wijzigingen.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) en latere wijzigingen, met daarbij voortaan ook de indelingslijst als bijlage 1.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende bijkomende algemene en sectorale milieuvoorwaarden voor GPBV-installaties (Vlarem III).
- Besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten onderworpen aan milieueffectrapportage, en latere wijzigingen.
- Decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, en latere wijzigingen.
- Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, inzonderheid artikel 8, en het besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, en latere wijzigingen.
- Decreet van 3 februari 2017 houdende de nadere regels tot implementatie van de omgevingsvergunning.
Ook de natuurvergunning (wijziging vegetatie) en de socio-economische vergunning zijn sedert 1 augustus 2018 geïntegreerd in de omgevingsvergunning.
Bij welke overheid moet ik mijn omgevingsdossier indienen?
Om te weten bij welke overheid je een omgevingsdossier moet indienen, moet je rekening houden met de gesloten lijsten en de indelingslijst. Deze lijsten kun je hieronder raadplegen.
Er geldt een cascaderegeling. Om te weten bij welke overheid je een omgevingsdossier (in eerste administratieve aanleg) moet indienen, moet je achtereenvolgens de volgende vragen stellen.
- Komt je inrichting voor op de Vlaamse lijst, dan moet je het dossier indienen bij de Vlaamse overheid. Zo neen, dan moet je de provinciale lijst raadplegen.
- Komt je inrichting voor op de provinciale lijst, dan moet je het dossier indienen bij de deputatie van de provincie. Zo neen, dan moet je de indelingslijst raadplegen.
- Komt je inrichting voor op de indelingslijst en gaat het om een klasse 1 inrichting? Dan moet je het dossier indienen bij de deputatie van de provincie. In alle andere gevallen moet je het dossier indienen bij de gemeente (bv. als je inrichting niet voorkomt op de indelingslijst, of als je inrichting wel voorkomt op de indelingslijst maar als het om een klasse 2 of klasse 3 inrichting gaat).
Het is niet meer van belang wie de vergunning aanvraagt (openbaar bestuur, rechtspersoon, natuurlijke persoon, ...) om de bevoegde overheid te bepalen.
Hoe moet ik een omgevingsdossier indienen bij de provincie?
Verplicht digitaal
Moet jouw dossier worden ingediend bij de deputatie van de provincie? Zo ja, dan ben je verplicht om het dossier digitaal in te dienen via het omgevingsloket www.omgevingsloket.be. Jouw dossier volgt dan automatisch ook de procedures van de omgevingsvergunning.
Heeft jouw dossier betrekking op zowel stedenbouwkundige handelingen als de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit (m.a.w. milieuaspecten)? En zijn beide aspecten onlosmakelijk met elkaar verbonden? Dan moet je bovendien één gemengde aanvraag indienen, zo niet zal het omgevingsdossier onontvankelijk worden verklaard.
Uitzondering voor Herstappe en Voeren
Als je een omgevingsdossier moet indienen bij de provincie, ben je normaal gezien verplicht om dit digitaal in te dienen. Voor de faciliteitengemeenten Herstappe en Voeren heeft men echter een uitzondering gemaakt.
Het omgevingsloket voorziet (nog) niet in een Franstalige aanvraagmodule. Aanvragen die conform de taalwetgeving in het Frans worden opgesteld, moeten daarom niet digitaal worden ingediend. Deze dossiers mogen op papier – in twee exemplaren - worden ingediend, samen met een USB-stick. Je kunt het dossier aangetekend versturen naar de provincie Limburg, Directie Omgeving - Omgevingsvergunning, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt. Of je kunt het dossier ter plaatse komen indienen tegen ontvangstbewijs.
Dossier indienen
Via www.omgevingsloket.be/mijn-project heb je rechtstreeks toegang tot het omgevingsloket om je dossier digitaal in te dienen.
Denk eraan om eerst de dossiervergoeding te betalen aan de provincie, alvorens je het dossier digitaal indient. Het bewijs van overschrijving moet je immers aan je dossier toevoegen.
USB-stick
Aanvragen die conform de taalwetgeving in het Frans worden opgesteld, mogen voorlopig op papier worden ingediend. Aangezien de provincie is ingestapt in de omgevingsvergunning en zoveel mogelijk digitaal werkt, vragen we ook om alle informatie op een USB-stick toe te voegen aan het papieren dossier.
De aanvrager/exploitant is verantwoordelijk om het dossier gestructureerd aan te leveren op USB-stick. Met het dossier gaan immers vele partijen (gemeenten, adviesinstanties, provincie) aan de slag. Alle informatie in één keer inscannen en zo aanleveren op USB-stick wordt niet aanvaard.
Volgende vijf vuistregels helpen je op weg om je dossier op USB-stick te structureren.
- Eén geheel
Alle informatie van het dossier (zowel het ondertekende aanvraagformulier, de bijlagen, als de plannen) moet gebundeld op de USB-stick staan. Digitale informatie afzonderlijk via e-mail bezorgen, kan niet. - Scannen van meerdere documenten samen mag NIET
Door de logische naamgeving per document krijgt een digitaal dossier een folderstructuur en ontstaat een werkbaar dossier. - Naamgeving zorgt voor een werkbaar dossier
Geef een document een logische naam. Start de naam met het nummer van de bijlage van het aanvraagformulier (bv. A1 – situeringsplan).
Neem alle nummers van het formulier in de naam op bij een document dat hoort bij meerdere bijlagen.
Horen er meerdere documenten bij één bijlage van het aanvraagformulier, dan zijn er meerdere digitale documenten voor die bijlage. - Juiste formaten zijn essentieel
De digitale informatie moet voor alle betrokken partijen (adviesinstanties, gemeente, …) raadpleegbaar zijn. Niet alle formaten zijn aanvaardbaar. Excel, PDF, Word, JPG en JPEG zijn formaten die aanvaardbaar zijn.
Indien je een ander formaat wenst, neem dan contact op met de dossierbehandelaar. - Plannen bevatten een werkbare en correcte schaal
Plannen omvatten meestal activiteiten op schaalgrootte omwille van afstandsregels. Schalen moeten ook op een digitaal plan ingetekend en correct zijn.
Ingescande plannen voldoen hier niet aan, terwijl dit wel het geval is voor het formaat “ISO 24517-1:2008 (PDF 1.6 – PDF/E)”.
Indien je een ander formaat wenst, neem dan contact op met de dossierbehandelaar.
Zet op het inplantingsplan en de uitvoeringsplannen steeds een schaalbalk.
- Eén geheel
Wie moet een dossiervergoeding betalen? En hoeveel bedraagt de dossiervergoeding?
Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een omgevingsdossier of een beroepsdossier wil indienen bij de provincie, moet sinds 23 februari 2017 een dossiervergoeding betalen.
Speciale gevallen
- Gaat het om een verzoek tot bijstelling van de voorwaarden die werden opgelegd in een vorige vergunning? Dan moet enkel de vergunninghouder/exploitant of het betrokken publiek een dossiervergoeding betalen.
- Gaat het om een verzoek tot bijstelling van het voorwerp of de duur van een vorige milieuvergunning? Dan moet enkel het betrokken publiek een dossiervergoeding betalen.
De provincie Limburg en haar autonome provinciebedrijven moeten geen dossiervergoeding betalen voor omgevingsdossiers die ze voor zichzelf indienen.
Hoeveel bedraagt de dossiervergoeding?
Hoeveel dossiervergoeding je aan de provincie moet betalen, is afhankelijk van het type dossier dat je wenst in te dienen en kun je afleiden uit onderstaand overzicht.
- Dossiervergoeding 500,00 euro
- Voor een omgevingsvergunningsaanvraag in eerste aanleg die de gewone procedure moet doorlopen:
- die onderworpen is aan een milieueffectrapport (MER), of een ontheffing van de m.e.r.-plicht en/of een omgevingsveiligheidsrapport (OVR)
- die niet onderworpen is aan een milieueffectenrapport (MER), of een ontheffing van de m.e.r.-plicht en/of een omgevingsveiligheidsrapport (OVR)
- Voor een verzoek tot bijstelling van een omgevingsvergunning:
- bijstelling van de voorwaarden
- bijstelling van het voorwerp of de duur
- Voor een omgevingsvergunningsaanvraag in eerste aanleg die de gewone procedure moet doorlopen:
- Dossiervergoeding 250,00 euro
- Voor een omgevingsvergunningsaanvraag in eerste aanleg die de vereenvoudigde procedure moet doorlopen.
- Voor een omgevingsvergunningaanvraag in eerste aanleg die ingediend wordt tot het bekomen van een korte verlenging van de vergunningstermijn in het kader van de stikstofproblematiek (PAS), die de gewone procedure moet doorlopen en die niet onderworpen is aan een milieueffectrapport (MER) of een omgevingsveiligheidsrapport (OVR): 250,00 euro en dit tot en met 31 december 2023. Vanaf 01 januari 2024 vervalt deze uitzonderingsregeling.
- Dossiervergoeding 100,00 euro
- Voor een beroep tegen een beslissing in eerste aanleg over een omgevingsvergunningsaanvraag en/of verzoek tot bijstelling.
- Er is géén dossiervergoeding verschuldigd, wanneer je een beroep indient tegen een stilzwijgende weigering. (wettelijk bepaald cfr. artikel 12 §1, 2° en 3° van het Omgevingsvergunningsdecreet)
- Dossiervergoeding 50,00 euro
Voor een melding:- overdracht
- stopzetting
- …
Per dossier dat je indient, moet je een dossiervergoeding betalen.
Als je een dossier indient dat meerdere onderdelen bevat die volgens verschillende procedures zouden kunnen behandeld worden, dan moet je de hoogste dossiervergoeding betalen die van toepassing is.
Als je een dossier hebt ingediend dat onvolledig en/of onontvankelijk werd verklaard, moet je geen nieuwe dossiervergoeding betalen als je het aangevulde/aangepaste dossier binnen de 6 maanden opnieuw indient.
Hoe betaal je de dossiervergoeding?
Het verschuldigde bedrag moet je overschrijven op rekeningnummer:
- IBAN: BE18 0910 1811 3565
- BIC: GKCCBEBB
- op naam van: Provincie Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.
Denk eraan om bij je overschrijving volgende info te vermelden onder mededeling:
“OV nummer – … gemeente waar de stedenbouwkundige handeling wordt uitgevoerd en/of waar de ingedeelde inrichting/activiteit gelegen is … – … naam van de aanvrager/verzoeker/beroeper …”.
Het is ook aangewezen om in de mededeling te vermelden om welke procedure het gaat (aanvraag, bijstelling of beroep).
Hieronder vind je enkele voorbeelden van dergelijke mededelingen:- “OV 2023000001 – Hasselt – Jansen – aanvraag”: deze mededeling is voor een omgevingsvergunningsaanvraag die wordt ingediend (door een architect) in opdracht van de heer Jansen voor de uitvoering van stedenbouwkundige handelingen in Hasselt
- “OV 2023000002 – Genk – FirmaX bvba – bijstelling”: deze mededeling is voor een verzoek tot bijstelling omgevingsvergunning, dat wordt ingediend (door een studiebureau) in opdracht van de bvba “FirmaX” voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit gelegen in Genk
Je moet de dossiervergoeding overschrijven vóórdat je het dossier indient via het digitaal loket. Het bewijs/webfiles/limburg/leven/omgevingsvergunning/2022-10-19%20besluit%20PR%20aanpassing%20dossiervergoeding%20omgevingsvergunningsaanvragen.pdf van overschrijving moet je immers aan je dossier toevoegen.
Je dossier is onvolledig zolang de dossiervergoeding niet werd betaald.
Hoe dien ik een omgevingsberoep in bij de deputatie?
Toelichting bij het indienen van een administratief beroep bij de deputatie: het omgevingsberoep.
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning leggen strikte voorwaarden op om een geldig omgevingsberoep in te stellen.
Deze toelichting beoogt enige aandachtspunten aan te geven voor het correct en volledig indienen van een beroepschrift bij de deputatie.- Wie kan beroep instellen bij deputatie (zie art. 53 Decreet):
- de vergunningsaanvrager, de vergunninghouder of de exploitant
- het betrokken publiek
- de adviesverlenende overheidsorganen
- het College van Burgemeester en Schepenen.
- Termijn voor het indienen van een tijdig beroep (op straffe van onontvankelijkheid) (zie art. 54 Decreet):
binnen de 30 kalenderdagen, te rekenen vanaf:- de dag na de datum van betekening van de bestreden beslissing
- de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing
- de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn bij een stilzwijgende weigering in 1e administratieve aanleg.
Vorm- en inhoudvereisten bij het indienen van een (analoog of digitaal) beroep (zie art. 56 Decreet + art. 74 e.v. Besluit):
- het beroepschrift moet per beveiligde zending ingediend worden (op straffe van onontvankelijkheid):
- Analoog (per aangetekend schrijven of met afgifte van ontvangstbewijs) gericht aan:
De Deputatie van de provincie Limburg
T.a.v. Directie Omgeving, Dienst Omgevingsvergunningen
Universiteitslaan 1
3500 HASSELT - Digitaal via het Omgevingsloket. Je kunt in het dossier de actie "dien een beroep in" uitvoeren.
- Analoog (per aangetekend schrijven of met afgifte van ontvangstbewijs) gericht aan:
- het beroepschrift (kopie) moet gelijktijdig en eveneens per beveiligde zending verstuurd worden naar de aanvrager (indien de beroeper een derde is) en het College van Burgemeester en Schepenen (op straffe van onontvankelijkheid).
Opgelet! Bij indiening van een digitaal beroepschrift, zal de gelijktijdige zending aan de vergunningsaanvrager en het College van Burgemeester en Schepenen automatisch gebeuren via het Omgevingsloket.
- het beroepschrift moet per beveiligde zending ingediend worden (op straffe van onontvankelijkheid):
inhoud van het beroepschrift (op straffe van onontvankelijkheid):
- naam, hoedanigheid, adres van beroepsindiener, tenzij het een digitaal beroep betreft; voor een vlotte behandeling van het beroepsdossier is het aangewezen om deze gegevens altijd in te vullen en ook een telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden
- identificatie van bestreden beslissing en onroerend goed, inrichting of exploitatie die het voorwerp vormt van de bestreden beslissing, tenzij het een digitaal beroep betreft; volledigheidshalve vermeld je ook best in het beroepschrift het OMV-kenmerk van het betreffend dossier.
- als het beroep wordt ingesteld door een derde (betrokken publiek):
- omschrijving van de gevolgen die worden ondervonden
- aangeven van het belang bij de besluitvorming
- redenen waarom het beroep wordt ingesteld
Opgelet! Een analoog (schriftelijk) beroepschrift dient een handtekening te bevatten van de beroeper. Een digitaal beroepschrift wordt geacht automatisch te zijn ondertekend.
bewijsstukken van het beroepschrift (op straffe van onvolledigheid):
- bewijs van betaling dossiertaks (enkel voor aanvrager en betrokken publiek) (rekeninguittreksel) op rekeningnr. BE18 0910 1811 3565 (BIC: GKCCBEBB) op naam van de Provincie Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt met vermelding van volgende referte: "OV - … gemeente waar de stedenbouwkundige handeling wordt uitgevoerd en/of waar de ingedeelde inrichting/activiteit is gelegen … - … naam van de aanvrager/beroeper ..."
De dossiertaks bedraagt 100,00 euro (beroep tegen beslissing in 1e aanleg over een aanvraag tot omgevingsvergunning).
Er moet géén dossiertaks betaald worden wanneer het een beroep betreft tegen een stilzwijgende weigering.
Per indiening van een beroepschrift moet een dossiervergoeding betaald worden. - de overtuigingsstukken die men nodig acht
- in voorkomend geval een inventaris van de overtuigingsstukken
- in geval van het indienen van een analoog ( per aangetekend schrijven of tegen afgifte van ontvangstbewijs) beroepschrift moeten de bewijsstukken van de gelijktijdige en beveiligde zending aan de vergunningsaanvrager en het College van Burgemeester en Schepenen worden toegevoegd (in tegenstelling tot de indiening van een digitaal beroepschrift waar dit niet nodig is nu dit automatisch gebeurd via het Omgevingsloket)
Bij het ontbreken van voormelde bewijsstukken kan per aangetekend schrijven verzocht worden om binnen de 14 dagen, te rekenen vanaf de dag na de verzending van het verzoek, de ontbrekende gegevens/stukken aan het beroep te voegen (artikel 57 Decreet).
- bewijs van betaling dossiertaks (enkel voor aanvrager en betrokken publiek) (rekeninguittreksel) op rekeningnr. BE18 0910 1811 3565 (BIC: GKCCBEBB) op naam van de Provincie Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt met vermelding van volgende referte: "OV - … gemeente waar de stedenbouwkundige handeling wordt uitgevoerd en/of waar de ingedeelde inrichting/activiteit is gelegen … - … naam van de aanvrager/beroeper ..."
- de beroepsindiener dient, op straffe van verval, uitdrukkelijk in het beroepschrift aan te geven of hij al dan niet gehoord wilt worden.
Als de aanvrager niet de beroepsindiener is kan hij verzoeken om gehoord te worden uiterlijk binnen de 14 dagen nadat hij een afschrift van het beroepschrift heeft ontvangen.
De deputatie of de provinciale omgevingsambtenaar kan beslissen om de hoorzitting alleen schriftelijk, via teleconferentie of via videoconferentie te houden op voorwaarde dat alle personen die gehoord wensen te worden, hiermee akkoord gaan. - Gevolgen indienen beroep bij deputatie (zie art. 55 Decreet):
Het beroep werkt schorsend d.w.z. dat de uitvoering van de bestreden beslissing wordt stopgezet tot de dag na de datum van de betekening van de beslissing door deputatie, TENZIJ:- het gaat over een vergunning voor verdere exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit waarvoor ten minste 12 maanden voor de einddatum een vergunningsaanvraag is ingediend
- het gaat over een vergunning voor de exploitatie na een proefperiode (zie art. 69 Decreet)
- het gaat over een vergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit die vergunningsplichtig is geworden door aanvulling of wijziging van de indelingslijst
- Gevolgen V&O-onderzoek van beroepsdossier (artikel 58 Decreet):
- Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek wordt, binnen een termijn van 30 dagen, te rekenen vanaf de dag na de datum van verzending van het aangetekend beroepschrift, meegedeeld aan zowel de beroepsindiener(s) als de aanvrager indien deze niet het beroep instelde.
- Indien het beroepschrift onontvankelijk en/of onvolledig is, wordt de procedure vanzelf stopgezet.
In dit geval wordt de beslissing zoals genomen door de stad of gemeente in eerste aanleg definitief, dit vanaf de dag na de beslissing over de onontvankelijkheid en/of onvolledigheid.
Indien het beroepschrift ontvankelijk en volledig is, wordt de procedure verdergezet.
- Wie kan beroep instellen bij deputatie (zie art. 53 Decreet):
Downloads
vergunning_omgevingsvergunning_dossiervergoeding_officieel.docx