De invloed van het onderwijs(systeem) op ondernemerschap wordt te vaak onderschat. Toch is en blijft het onderwijs een cruciale partner om het ondernemerschap in Limburg aan te moedigen en te promoten.
Uit een bevraging blijkt dat 3 op de 10 Limburgse ondernemingen niet tevreden zijn over de huidige samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven. Desondanks gelooft 9 op 10 Limburgse ondernemers in de meerwaarde van zo een samenwerking.
Verkleinen kloof onderwijs-bedrijfsleven
In het kader van het provinciaal beleid lokale economie is het nuttig dat jongeren worden ingelicht over alles wat met ondernemerschap te maken heeft. Het gerichter aansluiten van onderwijs en opleiding bij de concrete behoeften van de Limburgse arbeidsmarkt is één van de doelstellingen van het provinciaal beleid.
Het bedrijfsleven is nog vaak onbekend en onbemind voor jongeren: ze hebben onvoldoende zicht op carrièremogelijkheden. Dit leidt vaak tot verkeerde studiekeuzes.
In het SALK-rapport wordt vastgesteld dat de Limburgers beter moeten worden geschoold en dat er meer ondernemerschap in Limburg moet worden gestimuleerd. In de transversale acties is voorzien dat de Limburgse jongeren beter moeten worden opgeleid. Voor de versterking en vernieuwing van het economisch weefsel is het dan ook essentieel dat nieuwe kansen voor ondernemend gedrag worden gecreëerd.
Het onderwijs heeft terzake een belangrijke rol en is een cruciale partner om het ondernemerschap in Limburg aan te moedigen en te promoten.
Via diverse projecten wil de provincie Limburg jongeren aanzetten om sneller de stap naar het zelfstandig ondernemerschap te zetten. Volgende projecten hebben de afgelopen jaren hun waarde reeds bewezen in het promoten van het ondernemerschap via het onderwijs.
Mini-ondernemingen
Het partnerschap met Vlajo voor het realiseren van de onderwijsactie Mini-ondernemingen is een duidelijke succesformule. De carrièremogelijkheden om te starten met een zelfstandige activiteit, naast een loontrekkende tewerkstelling, worden door dit project gepromoot.
Mini-ondernemingen zijn doe-leerformules waarbij de studenten hun persoonlijke mogelijkheden leren verkennen aan de hand van een leeronderneming/miniatuurbedrijf. Een team jongeren kruipt in de huid van de ondernemer en richt een eigen bedrijfje op, waarbij een gekozen product wordt gecommercialiseerd met inzet van personeel en startkapitaal. De nadruk ligt op het denken en dan effectief durven doen!
Via het project Mini-ondernemingen worden jongeren voorbereid op het reële beroepsleven. Ze ervaren dat basiskennis, opleiding, begeleiding, doorzettingsvermogen en ambitie aan de basis liggen van succesvol ondernemen.
Q-stage Awards
Doordat het zich op carrièremogelijkheden vaak vrij beperkt is, is het bedrijfsleven vaak onbekend en onbemind voor jongeren. Heel wat jongeren maken hierdoor de verkeerde studiekeuze. De opleidingen zijn daarnaast nog vaak te theoretisch en missen dikwijls een portie praktijk. Hierdoor hebben jongeren onvoldoende kansen om de opgedane theoretische inzichten te toetsen aan de praktijk.
De Vlaamse overheid evenals de sociale partners hechten dan ook steeds meer belang aan stages. Nu missen stageprojecten soms nog inhoud en relevantie of zijn ze niet zinvol genoeg voor de stagiair. Met de ondersteuning van de Limburgse stagewerking in Limburgse bedrijven wil de provincie Limburg en Voka Kamer van Koophandel Limburg de stageprojecten naar een hoger niveau tillen door het initiëren van een kwaliteitsinjectie en de samenwerking tussen stagebedrijf, stagiair en school te optimaliseren.
Het opzet van het project is vierledig:
- het ontwikkelen en uitreiken van een Limburgs kwaliteitslabel voor stagebedrijven
- Q-stageprojecten voor studenten hoger onderwijs
- Q-stagebemiddeling voor studenten secundair onderwijs
- inleefdagen voor jongeren
- jaarlijks stage-evenement.