De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Werksessies Contactdag Netwerk Educatie 2020

Laatst aangepast dinsdag, 13 oktober 2020, 16.57 u.

Voor kleuteronderwijs

1. School in de natuur - natuur in de school - BUITEN

  • Marc Papanikitas, leerkracht Stedelijke basisschool Kosmos, Antwerpen
  • Doelgroep: kleuteronderwijs, zowel 2,5 j - 3 j als 4 j - 5 j
  • Vanuit een gezamenlijk gedragen visie kinderen “natuurlijk” laten groeien met als doel van elk kind een changemaker te maken. Ik laat jullie zien en beleven dat ook een verstedelijkte omgeving heel veel kansen biedt om te leren over de natuur. Een en ander moet natuurlijk groeien, er is best een achterliggende visie en hoe vertaal je die dan in de praktijk? Boeiend voor kleuteronderwijzers maar de praktijk is dat nog meer voor kleuters!

2. Op stap met de bosjuf  - BUITEN

  • Gertie Bergmans en Sanne Housen, kleuterjuffen De Beverburcht Wurfeld, Maaseik
  • Doelgroep: kleuteronderwijs, zowel 2,5 j - 3 j als 4 j - 5 j
  • Trek met je kinderen naar buiten. Een wandeling, een spel in de natuur biedt vele ontwikkelingskansen aan het kind. Ze krijgen niet alleen "weetjes"  mee over de natuur, maar ook het wiskundige, het talige, het sociale, het motorische enz. komen aan bod. Een reden te meer om er op uit te gaan.

Voor kleuter- en lager onderwijs

3. Het samenspel tussen visie en praktijk in leren in en met de natuur - BUITEN

  • Miette Plessers, Basisschool De Wonder-Wijzer Zutendaal
  • Doelgroep: kleuteronderwijs, zowel 2,5 j - 3 j als 4 j - 5 j en alle graden lager onderwijs
  • In deze workshop illustreren we hoe in onze school de visie en concrete praktijken in wisselwerking staan met elkaar. Je mag van ons een levendig verhaal verwachten over hoe we vanuit de kinderen het leren in en met de natuur laten groeien. Met onze voorbeelden prikkelen we jullie om stil te staan bij je eigen praktijk en om inspiratie op te doen hoe je tijdens het buiten leren over de natuur heel veel eindtermen kunt behalen vanuit een gedeelde sterke visie.

4. Buurtwandelingen - BUITEN

  • Goedele Vertessen, Rozemarijn Nevejans en Joanna Arens, juffen van drie Freinetscholen
  • Doelgroep: kleuteronderwijs, zowel 2,5 j - 3 j als 4 j - 5 j en alle graden lager onderwijs
  • Wij vertrekken zonder vooropgesteld doel naar buiten. Binnen een straal van 2 km speuren we naar opmerkelijke vondsten en zetten we een taalbril , rekenbril, poëziebril, … op. We leggen alles samen en zien achteraf hoe we verdergaan met al die vondsten. Vanuit ons boek geven we aan hoe we in de klas werken rond buurtwandelingen, waarom we zo werken en hoe we ons leerprogramma zo realiseren.

5. Leren, onze natuur! - BINNEN & BUITEN

  • Door Gorik Van Helleputte en Danielle Cools, lectoren UCLL lerarenopleiding
  • Doelgroep: kleuteronderwijs, zowel 2,5 j - 3 j als 4 j - 5 j en alle graden lager onderwijs
  • Deze sessie gaat verder dan een set van kant-en-klare activiteiten waarmee je recht in de praktijk aan de slag kunt. Via een aantal (ervarings)gerichte activiteiten IN DE NATUUR bieden we kader in leerprocessen VANUIT ONZE NATUUR als lerende.
    Omdat leren slechts betekenis krijgt in een context, kaderen wij deze sessie expliciet binnen tendensen uit de onderwijsactualiteit en -onderzoek.
    Met de geboden inspiratie willen we je professionele zelfvertrouwen voeden om een duurzame vertaling te maken naar jouw (onderwijs-)realiteit.
    Opgelet: deze werksessie vindt plaats van 14.30 u. tot 16.20 u. en kun je niet combineren met een andere werksessie!

Voor lager onderwijs

6. Snuisteren in het groen van je school , in de 1ste graad, hoe pak je dit aan… - BINNEN

  • Katleen Dirckx, leerkracht 2de lj en Katja Coninx, directie (beiden van BS Stippe Stap Genk) en
    Ingrid Coenen, educatief deskundige, Provinciaal Natuurcentrum
  • Doelgroep: 1e graad lager onderwijs
  • We gaan iedere week, gedurende minstens 1 lesuur, samen op ontdekkingstocht in de natuur van onze school. In alle weer en wind...
    Een experiment dat we gedurende 1 schooljaar uittestten. We startten met een klein hartje, maar met zoveel leuke ontdekkingen en een grote meerwaarde voor de kinderen en voor de leerkrachten kiezen we ervoor om onze snuistertochten ook dit schooljaar verder te zetten…
    We vertellen je hoe we alle leergebieden koppelen aan onze buitenlessen, hoe we in het spoor van het kind heel veel leerkansen ontdekken, hoe we met regels en afspraken op pad gaan en met een grote verbondenheid en enthousiasme in de klas verder werken, hoe de ene les mislukte maar een andere les dan weer een groot succes was… Een zoektocht om buiten leren waardevol, haalbaar en plezant te houden.

7. Flow learning: belevingsvolle natuureducatie - BUITEN

  • Door Karel Coenen, MOS-begeleider basisonderwijs Limburg, Provinciaal Natuurcentrum
  • Doelgroep: alle graden lager onderwijs
  • Flow learning is een gepatenteerde methode om natuureducatie belevingsvoller te maken. Het biedt natuurgidsen flexibel inzetbare spelvormen om groepen enthousiaster of net rustiger te krijgen, zeg maar ontvankelijker voor een beklijvende natuurervaring. Het biedt voor (student-)leerkrachten een houvast om meer les te geven in en met de schoolnatuur. We laten je proeven van enkele methodiekjes. Buiten, natuurlijk!

8. Ervaringsgericht leren in een natuurlijke omgeving - BUITEN - VOLZET!

  • Door Sven Benaets, WoodKid vzw en Seher Türk, studente lerarenopleiding PXL
  • Doelgroep: alle graden lager onderwijs
  • Hoe kan je op een eenvoudige manier starten met Outdoor Learning en lesgeven in openlucht? Tijdens deze sessie proberen we drempels weg te werken die men ondervindt om te starten met lesegeven in openlucht. We gaan we aan de slag met enkele voorbeelden. Seher, inmiddels afgestudeerd als onderwijzeres, zorgt mee voor praktische inspiratie.

Voor lager en secundair onderwijs

9. Bomen in de bebouwde kom - BUITEN

  • Door Tine de Kezel, BOS+
  • Doelgroep: 3e graad lager onderwijs en 1e graad secundair onderwijs
  • In kader van het internationale project "clearing house" werkte BOS+ een educatief pakket uit met lessen rond bomen en stad voor leerlingen tussen 10 en 14 jaar. De lesjes zelf kaderen telkens in minstens één van de volgende thema’s: klimaatverandering, gezondheid of biodiversiteit. Tijdens deze workshop laten we jullie graag kennismaken met enkele van de oefeningen.

Voor secundair onderwijs

10. DE ECO-DRIEHOEK : natuur-buur-cultuur - BUITEN

  • Door Gerard Aerts,  L.A .C.H. vzw (liga ter activering van creativiteit en humor)
  • Doelgroep: alle graden secundair onderwijs
  • We hebben aandacht voor:
    • Persoonlijke natuurbeleving in stilte (h.o.p.l.a. grondhouding)
    • Creatieve inspiratie vorm geven (samen grondwerk maken o.a. danmala)
    • Omdenken en betekenis geven met of zonder woorden
    • Hoe je eigen pad bewandelen (één  tip om de volgende 24 uur toe te passen)
    • Een kennismaking met ecoducatie!

11. Proeven van MOS Buitenkansen, buiten leren in nieuwe tijden met nieuwe kansen - BUITEN

  • Door Veerle Moons, MOS-begeleider secundair onderwijs Antwerpen en Carl Vlems en Jo Dens, Learning Path
  • Doelgroep: alle graden secundair onderwijs
  • Heb je de voorbije maanden ook meer genoten van de natuur en de buitenlucht in je omgeving?
    Mogelijk heb je prachtige bloemen zien ontluiken of heb je nieuwe mooie plekjes ontdekt?
    Buiten kon je rust vinden en elkaar ontmoeten? Buiten kon er zoveel meer?
    Het is niet gemakkelijk om in deze vreemde tijden de werking van de school/organisatie/… vlot te laten verlopen.
    Wij geloven dat we hiervoor inspiratie kunnen halen uit de fijne buitenkansen van de afgelopen maanden. Daarom starten we met een nieuw initiatief MOS Buitenkansen!
    MOS Buitenkansen zijn opdrachten in de natuur waar natuurbeleving, buiten leren en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Je leert verbinding te maken met jezelf, elkaar en de natuur in combinatie met ervaringsgericht leren.
    Als je deelneemt aan MOS Buitenkansen ontvang je op 6 momenten een link naar een nieuwe buitenbeleving voor jezelf en/of je leerlingen. En een kans om jezelf te laten inspireren rond buiten lesgeven!
    De MOS Buitenkansen vind je terug op de blog: https://mos901.wixsite.com/mosbuitenkansen
    Met deze workshop laten we je graag proeven van MOS Buitenkansen. Kort voor de workshop ontvang je van ons een MOSbuitenkans. Tijdens de workshop gaan we hierover in interactie en inspireren we elkaar rond buiten lesgeven.

12. In de BRES voor water – kwaliteit van beken onderzoeken - BUITEN

  • Door Katrien Hendrickx, coördinator Netwerk Citizen Science, Provinciaal Natuurcentrum
  • Doelgroep: 2e en 3e graad secundair onderwijs
  • Deelnemers onderzoeken de chemische en ecologische waterkwaliteit van een beek in hun buurt. Ze voeren een uitgebreide biotoopstudie uit die kadert binnen een citizen science project met onderzoeks-, onderwijs-, overheidsinstellingen en vrijwilligersorganisaties:
    • relatie van het waterelement met de omgeving
    • ecologie van het waterelement
    • inventarisatie planten en waterdieren, biotische index
    • abiotische en biotische parameters
  • Er worden linken gelegd met creatief, vakoverschrijdend & systeemdenken, STEM (science, technology, engineering and mathematics), de klimaatverandering en andere milieubedreigingen.