De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
  • Start
  • Economie
  • Omzetverlies in Limburg kan door Brexit oplopen tot 180 miljoen euro
Johann Leten gedelegeerd bestuurder Voka Limburg en Tom Vandeput gedeputeerde

Omzetverlies in Limburg kan door Brexit oplopen tot 180 miljoen euro

Laatst aangepast vrijdag, 09 april 2021

Handel drijven met het Verenigd Koninkrijk is gemiddeld 5 % duurder geworden en leidt nu al tot omzetdalingen van gemiddeld 6 %. Dat blijkt uit een peiling van Voka Limburg. “Dit komt neer op een omzetverlies van 180 miljoen euro in onze provincie dit jaar. Dat kan weliswaar minder worden als we de administratieve rompslomp verminderen”, waarschuwt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg. Voka is daarom voorstander om een Vlaams-Britse Green Lane in te voeren. "We staan uiteraard open voor extra initiatieven die de Brexitimpact kunnen verlagen. Digitale toepassingen als de Green Lane kunnen daar zeker in helpen", zegt gedeputeerde van Economie en POM-voorzitter Tom Vandeput.

Douanevoorpost

Een Green Lane is een fysieke én digitale douanevoorpost waar de douaneformaliteiten kunnen worden afgehandeld. “Het zal zakendoen met het Verenigd Koninkrijk vergemakkelijken”, aldus Johann Leten.

“Limburg is, na West-Vlaanderen, het meest getroffen en heeft dan ook alle baat bij initiatieven die drempelverlagend én praktisch zijn. De Limburgse afzet in het Verenigd Koninkrijk is jaarlijks goed voor 3 miljard euro. Nieuwe exportregels maken het een stuk moeilijker voor handel met Engeland. Het Brexit-contactcenter dat we samen met Voka-KvK eind 2020 hebben gestart, helpt te anticiperen op bijkomende douaneformaliteiten waarmee ondernemers te maken krijgen. Dit contactcenter werkt zeer goed, maar we staan uiteraard open voor extra initiatieven die de Brexitimpact kunnen verlagen. Digitale toepassingen als de Green Lane kunnen daar zeker in helpen", vindt gedeputeerde van Economie en POM-voorzitter Tom Vandeput.

Kostenstijging én strengere douanecontroles

Eén op de tien bedrijven geeft aan de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk terug te zullen schroeven door de toegenomen kosten. De kostenstijging komt er vooral door douaneformaliteiten en bijkomende regelgevende verplichten. Het Verenigd Koninkrijk zal dit najaar bovendien strengere douane- en andere controles invoeren.

Tijdswinst

Voka roept de Vlaamse en federale regeringen daarom op werk te maken van een Vlaams-Britse Green Lane. De tijdswinst die zo’n Green Lane oplevert, kan een aanzienlijk verschil maken voor onze ondernemingen. Door voldoende transparantie aangaande de grenscontroleprocessen te bieden en alle relevante private en publieke stakeholders de nodige data en documenten aan te bieden, krijgen transporteurs de kans op voorhand met alle administratie in orde te zijn.

Idealiter wordt ook een Green Lane in het VK voor terugkerende transporteurs opgezet.

Geen reacties

Plaats een reactie

  • Start
  • Economie
  • Omzetverlies in Limburg kan door Brexit oplopen tot 180 miljoen euro