De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
Retail.limburg.be

Retail Conference 2017

Op 27 maart 2017 hebben een 300-tal handelaars, horeca-uitbaters en vertegenwoordigers van lokale besturen en sectororganisaties, de Retail Conferentie "Survival or Revival" bijgewoond.

Tijdens deze eerste Limburgse conferentie werd er stilgestaan bij trends, mobiele technologie en allerhande digitale ontwikkelingen die het koop- en winkelproces sterk veranderen.
Omdat de veranderingen in een razendsnel tempo op ons afkomen en het voor veel detaillisten vandaag een kwestie van overleven is, werd er met experten en trendwatchers ingegaan op de vraag "hoe deze ontwikkelingen op maat van de eigen winkel of horecazaak kunnen worden ingezet".

Technologische ontwikkelingen omarmen

Uit de verfrissende lezing van Richard van Hooijdonk blijkt dat robots, drones, big data, Internet of Things en virtual reality niet meer al te ver af zijn. De Nederlandse futurist en trendwatcher waarschuwt voor de ingrijpende veranderingen van de technologie op ons leven en benadrukt tegelijk dat het belangrijk is dit te omarmen om nieuwe mogelijkheden en businessmodellen te ontdekken.

Beleving en nichemarkt maken het verschil

Doug Stephens, één van ’s werelds meest vooraanstaande retail futuristen uit Canada, ziet de technologische evoluties als de grootste katalysator van abrupte veranderingen. Het internet en de opkomst van de smartphone hebben ervoor gezorgd dat consumenten over alle informatie kunnen beschikken en zelf kunnen bepalen welk product ze, wanneer en bij welke aanbieder kopen. Stephens verwacht dat de huidige verhouding van 85 % aankopen in de fysieke winkel en 15 % online binnen twintig jaar is omgekeerd. Mensen gaan immers steeds minder naar de fysieke winkel voor producten an sich, maar veeleer voor ervaringen met producten die online niet te evenaren zijn. Consumenten willen immers beleving. Deze manier van denken zal leiden tot een nieuwe definitie van retail.

Nieuwe consumentengroepen

Ook speelt men volgens Rachid Lamrabat nog te weinig in op de noden en behoeften van de multiculturele consument. Volgens de etnomarketeer is 1 op de 5 consumenten vandaag van vreemde origine. De migratieachtergrond van consumenten en de etnomarketing die zich specifiek tot etnische doelgroepen richt, is een evolutie die niet genegeerd mag worden. De marketing die zich specifiek tot etnische doelgroepen richt, wint steeds meer aan belang. 

Hieronder vind je een sfeerverslag en een reportage van TVL over de conferentie.

Retailconferentie

Video

Vertelstem: Voor de consument is goed niet meer goed genoeg. Wat men vraagt is om boven de verwachtingen uit te stijgen.

Beelden van mensen die wandelen in een winkelstraat.
Beelden van mensen die shoppen in kledingwinkels.

Wijnand Jongen: We zitten echt in een transitiefase van grote veranderingen.

Beelden van mensen die shoppen in kledingwinkels.

Richard Van Hooijdonk: Experimenteren en openstaan voor de toekomst is het toverwoord; doen we het niet, dan kunnen we het helemaal vergeten.

Doug Stephens: Het grappige aan innovatie is dat we allemaal zeggen dat we het willen, maar wanneer we het krijgen, zijn we er bang van.

Beelden van vernieuwende technologie.
Beelden van iemand die met zijn smartphone producten scant in de winkel.

Tekst in beeld:
Erik Gerits, gedeputeerde van Economie

Erik Gerits: We stellen vast dat de mogelijkheden die we als consument hebben, onze manier van winkelen, de laatste jaren sterk veranderd heeft. De toenemende populariteit van het webshoppen, de opkomst van de mobiele technologie en andere digitale ontwikkelingen. De fysieke winkels in de straat kunnen deze evoluties zien als een bedreiging, maar ze kunnen het ook zien als een soort kans.

Beelden van Erik Gerits die zijn interview geeft.
Beelden van de stad Hasselt en de mobiele technologie.

Vertelstem: De retail- en horecaondernemers staan voor grote uitdagingen door nieuwe trends en toenemende digitalisering. Daarom organiseren de provincie Limburg en UNIZO Limburg een retailconferentie, met experts uit binnen- en buitenland.

Beelden van de mensen die aankomen bij de retailconferentie.
Beelden van de experts die een toespraak doen.

Tekst in beeld:
Richard Van Hooijdonk, futurist & trendwatcher

Richard Van Hooijdonk: We moeten niet blijven steken in de wereld die we kennen. Want als we blijven doen wat we deden, dan krijgen we wat we hadden. En dat kan niet meer.  We krijgen allemaal nieuwe technieken en dan moet je denken ook gewoon, ja, daar moet ik op aanpassen.

Beelden van Richard Van Hooijdonk die zijn interview geeft en mensen die rondwandelen op de retailconferentie.

Tekst in beeld:
Doug Stephens, retailprofeet

Doug Stephens: Op dit moment geloven veel retailers dat als e-commerce toeneemt, we minder winkels nodig hebben. Ik denk niet dat dit het geval is. Ik denk dat als e-commerce toeneemt onze nood aan fysieke shopervaring kan toenemen.

Beelden van een robot.
Beelden van Doug Stephens die zijn interview geeft.
Beelden van mensen die nieuwe technologie uitproberen.

Vertelstem: Als we gaan kijken ook naar het shoppinggegeven dan blijkt ook dat heel veel mensen vandaag de dag op een webshop kopen. Omdat de winkels gewoon niet meer open zijn op het ogenblik dat ze willen gaan winkelen.

Beelden van mensen die naar een toespraak luisteren.

Tekst in beeld:
Anneleen Desmyter, CEO QFR city retail

Anneleen Desmyter: Vandaag is het belangrijk dat retailers meer en meer gaan inzetten op service. Er ook voor te zorgen dat je klanten niet alleen kennis kan geven maar ook kunde kan overbrengen. Dat er eigenlijk een soort van experiencegegeven inzit. 

Beelden van Anneleen Desmyter die haar interview geeft.

Tekst in beeld:
Wijnand Jongen, directeur thuiswinkel.org

Wijnand Jongen: Als je echt je klant goed, vanuit het hart probeert te benaderen, als je dat doet en met een beetje hulp van nieuwe technologie, dan blijven die klanten bij jou en heb je een prachtige toekomst.

Beelden van Wijnand Jongen die zijn interview geeft.

Doug Stephens: Retailers kunnen zich aanpassen aan de toekomst door hun manier van denken te veranderen. Ze moeten geen honderdduizenden euro’s spenderen aan technologie. Het is niet dat alle mensen uit hun winkels weg gaan en vervangen worden door robots en artificiële intelligentie. Ze kunnen dit.

Beelden van mensen die nieuwe technologie uitproberen.
Beelden van Doug Stephens die zijn interview geeft.

Erik Gerits: We kunnen niet genoeg benadrukken dat de Limburgse retail en horeca zeer belangrijk is voor onze provincie. De sector stelt niet alleen 28.000 mensen tewerk in Limburg, maar bepaalt ook fundamenteel de kwaliteit, de sfeer en het sociale functioneren van een stad of dorp. Met deze retailconferentie willen we de handelaars en lokale besturen ondersteunen om de huidige retailsurvival om te keren naar een echte Limburgse retailrevival.

Beelden van mensen die shoppen in kledingwinkels.
Beelden van mensen die kijken naar een toespraak op de retailconferentie.

Doug Stephens: Dit is fantastisch. Retailers krijgen geen informatie zoals deze omdat ze onafhankelijke bedrijfsmensen zijn. Ze zijn hard aan het werken in hun winkel, ze hebben de luxe niet om research te doen, online te gaan of dingen te controleren. Een avond zoals deze is belangrijk omdat ze een samenvatting krijgen van alles wat daarbuiten gebeurt.

Beelden van mensen die aanwezig zijn op de retailconferentie.
Beelden van Doug Stephens die zijn interview geeft.

Wijnand Jongen: Ik kijk met een beetje jaloezie naar dit event want  ik ken dit soort evenementen vanuit de provincie niet in Nederland. Ik denk dat het heel hard nodig is om hun de toekomst de schetsen van waar het met die wereld van retail naartoe gaat. Dus chapeau voor de provincie Limburg.

Vertelstem:
De retailconferentie krijgt een vervolg. Via masterclasses zullen experts advies geven in workshops om retail- en horecazaken klaar te stomen voor de toekomst.

Beelden van mensen die aanwezig zijn op de retailconferentie.

Contactgegevens dienst

Economie, Directie Economie, Europa, Landbouw en Platteland
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt

tel. 011 23 74 24
e-mail economie@limburg.be

Openingsuren

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 17 uur.

Retail Conferentie - 27 maart 2017 - Limburghal Genk
retail.limburg.be
naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

vrijdag, 23 juni 2017
De provincieraad heeft de verkoop van een perceel industriegrond op het bedrijventerrein Lanklaar Teutelberg goedgekeurd. Het perceel heeft een oppervlakte van 54a 10ca en is gelegen aan de Gaspeldoornstraat....
woensdag, 21 juni 2017
Op voorstel van Inge Moors (CD&V), gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening, werd het nieuwe ruimtelijk uitvoeringsplan voor de uitbreiding van het bedrijventerrein in Hoeselt voorlopig...
dinsdag, 20 juni 2017
luchtfoto Thor Park Genk
Interreg Vlaanderen-Nederland heeft recent het project Smart Energy Link goedgekeurd. Hierdoor zal op tien verschillende bedrijventerreinen in Vlaanderen en Nederland een innovatief Lokaal Smart Grid...