Wil je de kwaliteit van je opvang verbeteren, maar weet je niet hoe je hier aan begint?
Het kind staat centraal in de kinderopvang. Het pedagogische beleid van jouw organisatie zou dan ook gericht moeten zijn op het welbevinden van het kind en bepaalt niet alleen de manier waarop je in je organisatie omgaat met kinderen, ook wel het pedagogisch handelen genoemd, maar ook - en vooral - de reden waarom je op die manier met kinderen omgaat, met andere woorden, de pedagogische visie van je organisatie.
Het luik "Kind in de kinderopvang" biedt je zes pedagogische schalen die je de mogelijkheid geven om het pedagogische beleid van je organisatie te evalueren. Deze zes schalen zijn:
- Behulpzaamheid – Zelfredzaamheid
- Rust – Energie
- Bottom-up – Top-down
- Structuur – Vrijheid
- Heterogeniteit – Homogeniteit
- Afwachtend – Confronterend
Vervolgens breng je via een cultuurkwadrant de kernkwaliteit, de uitdaging, de valkuil en de allergie van je organisatie in kaart.
Een actieplan, opgesteld op basis van het cultuurkwadrant, stelt je organisatie in staat om de uitdagingen aan te gaan.
Meer weten?
- Meer informatie over de inhoud van dit instrument
- Een overzicht van de aangeboden instrumenten
- Wat houdt een begeleidingstraject precies in?
Toegang
Wil je toegang tot de verschillende documenten, dan moet je je eerst registreren.