De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
twee mannen en drie vrouwen met de fiets die ze gaan uittesten via Testkaravaan Limburg

Testkaravaan Limburg

woensdag, 17 augustus 2016

Naar het voorbeeld van de provincie West-Vlaanderen is ook het Provinciebestuur Limburg gestart met de campagne “De testkaravaan komt naar jouw bedrijf”. Met deze campagne stimuleren we ondernemingen om de auto wat vaker aan de kant te laten staan. Ondernemingen en hun werknemers krijgen de mogelijkheid om duurzame vervoermiddelen uit te testen op hun eigen woon-werktraject met de nadruk op elektrisch fietsen, aangevuld door het openbaar vervoer en carpool.

Een degelijke elektrische fiets blijft immers een stevige investering. Vandaar dat de campagne uitgaat van het “test het uit”-principe. Via de Testkaravaan komen de deelnemers te weten of een elektrische fiets of een andere alternatieve vervoerwijze iets voor hen is, zonder eerst geld op tafel te moeten leggen.

De campagne heeft een aantal bijkomende doelstellingen zoals:

  • het tegemoetkomen aan het gebrek aan know-how en tijd rond campagnevoering op vlak van woon-werkverkeer binnen de ondernemingen
  • het faciliteren van de volgende stap in duurzame mobiliteit in de ondernemingen
  • de provincie zoveel mogelijk filevrij houden 
  • de bereikbaarheid van de ondernemingen vrijwaren.

Daarom wordt een kant-en-klare campagne aangeboden. De provincie coördineert huur, levering, onderhoud, transport, verzekering (diefstal en schade) en pechverhelping voor de fietsen, alsook het volledige campagnemateriaal. Bedrijven stellen een interne campagnecoördinator aan die actief het project mee opvolgt binnen het bedrijf en de collega’s motiveert om deel te nemen. De campagne loopt tijdens de fietsvriendelijke maanden van april tot en met oktober.

De testvloot bestaat uit 80 elektrische fietsen, 5 klassieke fietsen, 6 elektrische plooifietsen, 5 elektrische bakfietsen, 4 fietskarren, NMBS-railpassen, probeerpassen gratis aangeboden door De Lijn en Blue-bike vouchers.

Bij kleinere ondernemingen wordt de vloot opgesplitst en kunnen een aantal ondernemingen (max. 3) gelijktijdig testen. Ondernemingen met meer dan 750 werknemers kunnen over de hele vloot beschikken.

Naast het ondertekenen van een korte overeenkomst over het gebruik van de fietsen en het aanstellen van een campagnecoördinator stellen we geen extra voorwaarden aan een deelname. Een onderneming kan zo op een laagdrempelige manier haar eerste stappen naar een duurzamer beleid zetten. Na deelname blijven we uiteraard indien gewenst de ondernemingen begeleiden en sporen we hen aan om lid te worden van Mobidesk Limburg en de Mobitool te gebruiken om hun woon-werkverkeer in kaart te brengen.

Wensen de deelnemers na de campagne een (elektrische) fiets aan te kopen, dan kunnen ze terecht bij de Limburgse fietsenmakers. In het kader van de campagne heeft het provinciebestuur alle Limburgse fietsenmakers aangeschreven met de vraag of hun gegevens kenbaar gemaakt mogen worden op de campagnesite en of ze eventueel bereid zijn een korting toe te staan aan de deelnemende werknemers van Testkaravaan Limburg. De deelnemende werknemers kunnen de lijst met fietsenmakers (met aanduiding welke fietshandelaar korting geeft) raadplegen door in te loggen op de website. Doel van deze werkwijze is de lokale economie extra te stimuleren.

Meer informatie over “De Testkaravaan komt naar jouw bedrijf” op de website van Testkaravaan Limburg.

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

woensdag, 22 maart 2017
Agenten tijdens een oefening
Jaarlijks schenken de provincie Limburg en de lokale politie, in samenwerking met het Centrum voor Motorbeheersing, bij het begin van het nieuwe motorseizoen, extra aandacht aan de behendigheid...
maandag, 20 maart 2017
Politiecombi
Onder de noemer SLim-acties houden de Limburgse korpsen van lokale politie en de WegPolitie Limburg elk weekend, het hele jaar door, gecombineerde controles op alcohol, drugs en snelheid. In het weekend...
donderdag, 16 maart 2017
Gedeputeerde Gerits en Rick de Leeuw samen bij de Europacar
Europa investeert in de sociaaleconomische ontwikkeling van Limburg. En dat al 30 jaar lang! Om de realisaties en dit jubileum onder de aandacht te brengen gaat vanaf vandaag het televisieprogramma...