De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
Gedeputeerde Inge Moors en Sander Dragt samen met enkele deelnemers bij Geitenboerderij 't Goerenhof Lummen

Horeca maakt kennis met Limburgse streekproducten

woensdag, 17 mei 2017

Horecazaken hechten veel belang aan smaakvolle en verse producten. De productkwaliteit bepaalt mee het uithangbord en dus ook het imago van de eetgelegenheid. Het zoeken ernaar gebeurt vaak nog te ver, terwijl deze kwaliteiten ook op regionale bodem terug te vinden zijn. Onbekend is onbemind, dus sloegen Horeca Vorming Vlaanderen, Puur Limburg en de provincie Limburg de handen in elkaar voor het organiseren van een inspiratietour die afgelopen maandag volledig in het teken stond van ‘De korte keten in Limburg’. “De provincie hecht veel belang aan een duurzame landbouw waarin we uiteraard ook streven naar duurzame relatie tussen producent en consument. Daarom ondersteunen we tal van initiatieven die de korte keten in Limburg stimuleren. Eerder waren er al hoeve- en streekproductenmarkten en campagnes als ‘Eet meer Limburg’ die het gebruik van lokale producten bij een breed publiek promoten. Met de horecatour willen we nu ook professionals stimuleren om bewust te kiezen voor producten van eigen bodem”, aldus Inge Moors, gedeputeerde van Landbouw en Platteland.

Dankzij het initiatief kwamen 20 deelnemers in contact met het rijke aanbod van zes gedreven hoeve- of streekproducenten. De tour begon in de biologische groentetuinen en serres van De Wroeter (Wimmertingen) waarna een touringcar hen naar kaasmakerij Karditsel en geitenboerderij 't Goerenhof (Lummen) bracht. Ook een bezoek aan distillerie 't Stookkot (Stevoort), hoeveslagerij Martenshoeve (Alken), wijndomein Hoenshof (Borgloon) en brouwerij Jessenhofke (Hasselt) stonden op het programma. Aan de hand van een inspirerende rondleiding konden de deelnemers kennismaken met de ambachtelijke bereiding en leerden ze de keten beter kennen. Daarbuiten was er ruimte voor vragen die met veel passie en productkennis door de producenten werd beantwoord.

"De passie van de producenten werkt aanstekelijk. In combinatie met de meerwaarde van de korte keten heeft dit voor een duidelijk enthousiasme bij de deelnemers gezorgd die, samen met de producenten, spontaan aan het denken gingen over het gebruik van deze lokale producten in hun onderneming en de smaakcombinaties die ze ermee kunnen maken”, aldus Peter Tratsaert, directeur van Horeca Vorming Vlaanderen. Ook Puur Limburg, zag hiermee de opzet van de dag alvast geslaagd.
“De horecatour is voor horecamensen belangrijk om zelf te ervaren dat de Limburgse land- en tuinbouw dag na dag voor kwaliteit, smaak en optimale versheid ijvert. Chefs die een creatieve, pure én streekgebonden keuken brengen, zullen met het smakelijke visitekaartje dat ze van onze regio afleveren ongetwijfeld scoren”, besluit gedeputeerde van Landbouw en Platteland Inge Moors.

Nieuws op maat

Het overzicht van nieuws, door jou gekozen ...

Dit e-mailadres bestaat al. Je kunt jouw voorkeuren altijd aanpassen via jouw account.