Retail.limburg.be

Retail Conference 2017

Laatst aangepast vrijdag, 19 mei 2017, 09.32 u.

Op 27 maart 2017 hebben een 300-tal handelaars, horeca-uitbaters en vertegenwoordigers van lokale besturen en sectororganisaties, de Retail Conferentie "Survival or Revival" bijgewoond.

Tijdens deze eerste Limburgse conferentie werd er stilgestaan bij trends, mobiele technologie en allerhande digitale ontwikkelingen die het koop- en winkelproces sterk veranderen.
Omdat de veranderingen in een razendsnel tempo op ons afkomen en het voor veel detaillisten vandaag een kwestie van overleven is, werd er met experten en trendwatchers ingegaan op de vraag "hoe deze ontwikkelingen op maat van de eigen winkel of horecazaak kunnen worden ingezet".

Technologische ontwikkelingen omarmen

Uit de verfrissende lezing van Richard van Hooijdonk blijkt dat robots, drones, big data, Internet of Things en virtual reality niet meer al te ver af zijn. De Nederlandse futurist en trendwatcher waarschuwt voor de ingrijpende veranderingen van de technologie op ons leven en benadrukt tegelijk dat het belangrijk is dit te omarmen om nieuwe mogelijkheden en businessmodellen te ontdekken.

Beleving en nichemarkt maken het verschil

Doug Stephens, één van ’s werelds meest vooraanstaande retail futuristen uit Canada, ziet de technologische evoluties als de grootste katalysator van abrupte veranderingen. Het internet en de opkomst van de smartphone hebben ervoor gezorgd dat consumenten over alle informatie kunnen beschikken en zelf kunnen bepalen welk product ze, wanneer en bij welke aanbieder kopen. Stephens verwacht dat de huidige verhouding van 85 % aankopen in de fysieke winkel en 15 % online binnen twintig jaar is omgekeerd. Mensen gaan immers steeds minder naar de fysieke winkel voor producten an sich, maar veeleer voor ervaringen met producten die online niet te evenaren zijn. Consumenten willen immers beleving. Deze manier van denken zal leiden tot een nieuwe definitie van retail.

Nieuwe consumentengroepen

Ook speelt men volgens Rachid Lamrabat nog te weinig in op de noden en behoeften van de multiculturele consument. Volgens de etnomarketeer is 1 op de 5 consumenten vandaag van vreemde origine. De migratieachtergrond van consumenten en de etnomarketing die zich specifiek tot etnische doelgroepen richt, is een evolutie die niet genegeerd mag worden. De marketing die zich specifiek tot etnische doelgroepen richt, wint steeds meer aan belang. 

Hieronder vind je een sfeerverslag ...

Contactgegevens dienst

Economie, Directie Economie, Europa, Landbouw en Platteland
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt

tel. 011 23 74 24
e-mail economie@limburg.be

Openingsuren

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 17 uur.

Alle personeel van deze afdeling

Retail Conferentie - 27 maart 2017 - Limburghal Genk
retail.limburg.be
naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

maandag, 22 mei 2017
gedeputeerde ERik Gerits smaen met vertegenwoordigers van Ikea Distribution Benelux
Vorige week vond de uitreiking van de StageAwards en de StageLabels plaats. Deze uitreiking is het sluitstuk van de 14de  editie van het project Q-stage waarmee Voka – KvK Limburg en de...
maandag, 15 mei 2017
leerlingen tijdens Logistieke Dag Limburg 2017
Vorige week heeft de Logistieke Dag Limburg voor het onderwijs, georganiseerd door POM Limburg en het Logistiek Platform Limburg plaatsgevonden. Meer dan 200 jongeren hebben op een laagdrempelige manier...
zondag, 14 mei 2017
Binnenkort verrijst op de site van vroegere mijnzetel van Houthalen-Helchteren een nieuw cleantechlabo LAB2FAB. Het gebouw vormt een aanvulling op de kantoorruimten van GreenVille. “We creëren een...

Prikbord