De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
vrouw fietst op een fietspad

Fietsvoorzieningen binnen het Fietsfonds

Laatst aangepast woensdag, 25 november 2020, 13.04 u.

De gemeenten, de provincie en de Vlaamse overheid werken stap voor stap aan de realisatie van fietsvriendelijke infrastructuur op het uitgetekende netwerk. Gemeenten kunnen voor de aanleg en de verbetering van de fietsinfrastructuur op het netwerk subsidies aanvragen bij de provincie. Die subsidiepot heet het “Fietsfonds”.
Fietsinfrastructuur kan alleen gesubsidieerd worden als de infrastructuur voldoet aan de voorwaarden die opgenomen zijn in het Fietsvademecum. Er zijn o.a. voorwaarden rond de breedte van fietspaden, het materiaalgebruik en de afscherming van de rijweg.

In essentie komt het Fietsfonds neer op het volgende.

  • De subsidiëring van de projecten verloopt volgens het principe "1 euro voor 1 euro". De provincie subsidieert 90 % van de kosten van het fietspad en vordert hiervan de helft terug bij Vlaanderen. De gemeente draagt zelf nog 10 % van de kosten voor de aanleg van het fietspad.
  • De subsidieerbare posten worden in het reglement duidelijk omschreven.
  • Aanpassingen aan de fietssnelwegen worden voor 100 % gesubsidieerd indien ze voldoen aan de voorwaarden.
  • De kwaliteitscontrole van projecten gebeurt binnen de procedure van de projectstuurgroep (PSG) vastgelegd in het decreet basisbereikbaarheid.

Het subsidiereglement "Fietsvoorzieningen binnen het Fietsfonds"
Beslissingsdiagram subsidie voor bovenlokale fietsverbindingen

Contacten Fietsfondsdossiers

Om de dienstverlening binnen het fietsbeleid zo effciënt mogelijk te organiseren, werd de provincie ingedeeld in twee districten: een noordelijke helft en een zuidelijke helft. De centrumsteden Genk en Hasselt, vallen onder beide districten. 

  • Noord-Limburg: Ruben Vandael - tel. 011 23 83 13
    Gemeenten: As, Bocholt, Beringen, Bree, Dilsen-Stokkem, Genk, Ham, Hamont-Achel, Hasselt, Hechtel-Eksel, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Leopoldsburg, Lommel, Lummen, Maaseik, Oudsbergen, Peer, Pelt, Tessenderlo en Zonhoven.
  • Zuid-Limburg: Michiel Beckers - tel. 011 23 83 51
    Gemeenten: Alken, Bilzen, Borgloon, Diepenbeek, Genk, Gingelom, Halen, Hasselt, Heers, Herk-de-Stad, Herstappe, Hoeselt, Kortessem, Lanaken, Maasmechelen, Nieuwerkerken, Riemst, Sint-Truiden, Tongeren, Voeren, Wellen, Zutendaal.
naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

maandag, 04 januari 2021
Stratenplan met situering van de Taunusweg in Genk
Fietssnelweg F72 verbindt Hasselt met Riemst via het Albertkanaal. Ter hoogte van Genk-Zuid is het jaagpad echter afgesloten. De fietssnelweg volgt er een omleiding via de Taunusweg - Fordlaan. In 2021...
woensdag, 16 december 2020
Verkeersbord fietssnelwegen in het groen
De provincie Limburg en de Vlaamse overheid werken samen om het Limburgs fietssnelwegennetwerk verder uit te breiden. Om het tracé van de fietssnelweg F74 in Hasselt, Alken en Sint-Truiden te bepalen,...
dinsdag, 08 december 2020
Trein in het station van Hasselt
Op zondag 13 december past NMBS haar vervoersplan aan. Dit gebeurt elke drie jaar. De uitbreiding verloopt in verschillende fases tot 2023. Concreet betekent dit: nieuwe IC-verbindingen meer treinen...

Prikbord