De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
kinderen op de fiets rijden op een fietspad

Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF)

Laatst aangepast woensdag, 27 juli 2016

Wat is het BFF?

Als functionele fietser wil je een fietsroutenetwerk dat direct, samenhangend, comfortabel en veilig is. De provinciale dienst Mobiliteit en Routenetwerken tekende samen met het Vlaamse Gewest een Limburgs “Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk” (of kortweg BFF) uit. Dit netwerk legt de belangrijkste fietsverbindingen vast in de provincie Limburg. Dit zijn verbindingen tussen de grotere woonkernen en attractiepolen zoals bedrijven, scholen en winkelcentra. De totale lengte van het functionele netwerk in Limburg bedraagt zo'n 2.000 km.
Je kunt binnenkort het BFF raadplegen via het Geoloket.

Er bestaan drie soorten routes op dit netwerk:

  • hoofdroutes: snelle verbindingen tussen twee kernen met een hoog potentieel aan fietsers.
  • bovenlokale functionele fietsroutes: deze routes verbinden woonkernen met attractiepolen zoals dorpskernen, winkelcentra, sportcentra, culturele centra, scholen en bedrijventerreinen. Ze zijn de kortste verbinding en lopen daardoor meestal langs drukke wegen.
  • bovenlokale alternatieve functionele fietsroutes: parallel aan de functionele fietsroutes vind je alternatieve fietsroutes langs rustigere, autoluwe wegen. De fietser kiest dan tussen de kortste (functionele) of de veiligste en aangenaamste (alternatieve) route. In de praktijk zijn de alternatieve routes vaak ook de plaatselijke schoolroutes.

Daarnaast heb je nog lokale functionele fietsroutes. Deze vervolledigen het bovenlokale netwerk (BFF) op gemeentelijk niveau. Ze maken geen deel uit van het BFF maar zijn onmisbaar om het netwerk voor de fietser ook effectief toegankelijk te maken. Elke gemeente bepaalt die lokale functionele fietsroutes in haar mobiliteitsplan.

Beheer en realisatie van het BFF

Beheer

In overleg met Vlaanderen, beheert de provincie het BFF en houdt ze ook de GIS-kaarten bij.
Je kunt binnenkort het BFF raadplegen via het Geoloket.

Netwerkwijzigingen

Het BFF is geen vaststaand netwerk. Nieuwe attractiepolen kunnen ontstaan, verkeerssituaties kunnen wijzigen. Daardoor kan het nodig zijn om het BFF te wijzigen. Gemeenten kunnen zo’n wijziging aanvragen. De commissie die oordeelt over de wijzigingen wordt samengeroepen volgens noodzaak.

Realisatie

Om te komen tot kwaliteitsvolle fietsroutes stelde de Vlaamse overheid richtlijnen op voor de (her)aanleg van fietsroutes. Deze richtlijnen houden rekening met de functie van de weg, de verkeersintensiteit en de snelheid van het gemotoriseerde verkeer. Je vindt het Vademecum voor Fietsvoorzieningen op de website van de Vlaamse overheid.

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

woensdag, 12 augustus 2020
schepen Koen Sleypen, burgemeester Sofie Vandeweerd en gedeputeerde Bert Lambrechts tonen de locatie waar de fietsbrug zal komen
Begin augustus startte de aanleg van een fietsbrug over de Kantonsweg in Rotem. De fietsbrug komt er dankzij gebundelde inspanningen van het stadsbestuur van Dilsen-Stokkem (initiatiefnemer) en het...
maandag, 10 augustus 2020
Van links naar rechts: Bert Lambrechts - Frieda Brepoels - Marc Schepers - Chris Danckaerts
Het is zo ver, de fietsbrug aan het sluizencomplex in Godsheide komt eraan!  De fietsbrug is een van de belangrijke pijlers voor de Limburgse fietssnelwegen. Vanaf 11 augustus start de aannemer...
donderdag, 16 juli 2020
 98 % was SLim in 2019. En jj?
Tijdens de zomerperiode vorig jaar waren we verheugd om vast te stellen dat 98 % van de bestuurders zich aan het toegestane alcoholgehalte hebben gehouden. Met dit resultaat doen we het net iets...

Prikbord